Catalunya planta la bandera a la Gamescom

Una vintena d’estudis i entitats del Principat mostraran els seus projectes en la principal fira de videojocs d’Europa

Marc Vilajosana

L'ICEC capitaneja la delegació catalana de la Gamescom amb un estand amb cinc estudis i una taula rodona a la Developers Conference
L'ICEC capitaneja la delegació catalana de la Gamescom amb un estand amb cinc estudis i una taula rodona a la Developers Conference | Gamescom

La fira de videojocs amb més repercussió que se celebra a Europa, la Gamescom de Colònia (Alemanya), torna per segon any consecutiu a la presencialitat després de l’aturada obligada per la pandèmia, i un any més ho farà amb una destacada presència de companyies catalanes. Un total de 18 estudis de desenvolupament del Principat, acompanyats per la incubadora GameBCN i els organitzadors de l’IndieDevDay, tindran l’oportunitat de presentar les seves creacions entre el 23 i el 27 d’agost en un esdeveniment que s’amplia fins als 230.000 metres quadrats i que acollirà expositors de 60 països diferents.

La dotzena i mitja d’estudis catalans que visitaran la fira alemanya es distribuiran en diferents estands, i un dels més destacats és el que organitza l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) a través de la marca Catalan Arts, on compartiran espai cinc de les companyies del país amb més projecció. “Els estudis ens van demanar una presència a l’Indie Arena Booth, que està a l’entorn B2C. Normalment, treballem en l’entorn B2B, però aquella zona té molt de prestigi”, detalla la directora de l’oficina de l’ICEC a Berlín, Neus Mèlich. Les empreses, que han estat escollides per un jurat extern, gaudiran enguany del doble d’espai que el 2022, ja que l’ICEC ha contractat un golden booth, la categoria per la qual normalment aposten els publishers d’alt nivell.

Per escalfar motors abans de la fira, els dies previs s’ha celebrat la Developers Conference (Devcom), en què l’ICEC ha organitzat una taula rodona per visibilitzar el talent dels estudis independents de Barcelona. L’acte ha estat moderat pel director executiu de GameBCN, Joan Francesc Bañó, i hi han participat la cofundadora de l’IndieDevDay, Laura Gonzalez; la cofundadora de Mango Protocol, Mariona Valls; el CEO d’Appnormals, Iñaki Díaz, i la productora i dissenyadora narrativa de Baby Robot Games, Andrea López Tur. “És molt important repetir per quart any consecutiu la participació a DevCom, ja que no és fàcil tenir presència en aquests esdeveniments. És una manera de donar visibilitat, reforçar la marca Catalan Arts Games i donar suport a agregadors com GameBCN o IndieDevDay”, rebla Mèlich.

Misteri i rotoscòpia

Entre els cinc estudis de videojocs escollits pel jurat de la Gamescom per participar a l’Indie Arena Booth de la mà de Catalan Arts trobem una combinació ben equilibrada entre propostes més narratives i aquelles que se centren més en la jugabilitat. En el primer calaix s’hi acomoda CLeM, el nou videojoc dels barcelonins Mango Protocol, empresa que repeteix participació en la fira alemanya amb un títol que es llançarà a finals de 2023. En aquest videojoc ens posem en la pell (o tela?) d’un personatge que no recorda res del seu passat i es troba atrapat en una mansió de grans dimensions. Com si es tractés d’un escape room, haurem d’explorar les seves sales, resoldre trencaclosques i anar acumulant petites dosis d’informació per descobrir qui som, per què som allí i entendre què ha passat al nostre voltant. Com la resta del catàleg de Mango Protocol, el títol destaca pel seu apartat artístic, i té una demo disponible de franc a Steam.

Qui també aposta per un títol més narratiu és el polifacètic Appnormals Team, que a la Gamescom presentarà la seva flamant estrena, Frank and Drake. Es tracta d’una aventura narrativa ambientada en Dràcula i Frankenstein en què els jugadors controlaran el dia a dia de dos personatges que comparteixen pis. En Frank fa vida diürna, i en Drake, nocturna, i com que no coincideixen mai, es comuniquen a través de post-its que deixen a la nevera. L’obra ha tingut un desenvolupament de gairebé tres anys en què l’equip ha après des de zero a treballar amb rotoscòpia, una feina que ha resultat en un conjunt d’entre 7.000 i 8.000 frames que conformen les principals animacions del joc.

“La repercussió per un estudi petit com el nostre, que no té prou tracció per autopublicar-se, és fonamental, perquè no hi ha millor lloc com la Gamescom per fer reunions i trobar publisher”, assegura el fundador i CEO d’Appnormals, Iñaki Díaz. Com a empresa han assistit en diverses edicions de la fira, tant com a expositors com únicament per fer trobades de negoci, però serà la primera vegada que comparteixin espai amb altres estudis catalans. Amb el joc ja publicat, Díaz espera que la presència a l’Indie Arena Booth els serveixi perquè els visitants recordin el seu títol: “Quan tens un joc en desenvolupament no és tan directe, però així pots ser més agressiu amb la venda, tens un QR allà mateix perquè comprin el joc. És un aparador molt gran, ja que també hi ha associat un esdeveniment a Steam, que dona visibilitat als jocs més destacats”.

De saltar entre illes a explorar masmorres

A l’altre costat de la balança trobem Noname Studios amb el seu impressionant Worldless, un metroidvania minimalista que pràcticament no mostra ni una sola paraula en tot el joc. El títol ens convida a explorar uns mons onírics que, en certa manera, recorden alguns escenaris del GRIS de Nomada Studio, mentre ens enfrontem contra enemics en combats per torns en què haurem de reaccionar en temps real a les actuacions dels rivals. Tot això complementat per una estètica que treu el sanglot amb la fluïdesa de les animacions i un notable treball d’il·luminació. Es tracta d’una obra que, com molts dels títols amb què compartirà espai, s’ha deixat veure en anteriors edicions de l’Steam Next Fest, amb una demo que encara ara es troba disponible.

Qui també torna de nou a la Gamescom és Undercoders, estudi que està en plena celebració pel recent llançament de Koa and the Five Pirates of Mara, el videojoc que ha codesenvolupat amb Talpa Games i Chibig Studio i que publicitaran a l’estand de Catalan Arts. Partint de la base jugable de l’anterior obra de Talpa Games i Undercoders, Mail Mole, Koa s’introdueix en l’univers narratiu de Chibig per oferir-nos un colorit plataformes en tres dimensions que recorda a grans referents del gènere, com Super Mario 3D World. Un dels punts forts de la proposta és que es pot gaudir sigui quin sigui el nostre grau d’exigència: podem jugar-lo de manera més casual, centrar-nos en l’exploració per descobrir tots els objectes ocults o bé intentar emular els speedrunners i completar els nivells de la manera més ràpida possible. 

El repòquer d’estudis catalans a l’estand de Catalan Arts el completa Grimorio of Games, companyia que també es troba en període d’estrena amb el roguelikeWhispike Survivors. Amb tot, el títol que protagonitzarà la seva presència a Colònia és Sword of the Necromancer: Revenant, un RPG d’acció en 3D que porta al següent nivell la saga iniciada el 2021 amb Sword of the Necromancer. L’obra, encara sense data de llançament, no només suma una nova dimensió al seu predecessor, sinó que deixa les masmorres en un segon pla per oferir una aventura molt més oberta, en què caldrà viatjar per un nou continent per restaurar la ciutat sagrada d’Euda. Un dels punts diferencials que es manté és la possibilitat de reviure els enemics perquè lluitin per nosaltres, que ara s’implementarà en un nou sistema de combat més dinàmic. Sword of the Necromancer: Revenant es va finançar amb gran èxit a través d’una campanya de micromecenatge a Kickstarter, on va arreplegar 139.000 euros aportats per gairebé 2.500 persones, quan l’objectiu inicial era de 15.000 euros.

Aquestes cinc companyies capitanejaran la presència catalana de la Gamescom, però no són ni molt menys les úniques que presentaran les seves obres a la fira. En el mateix Indie Arena Booth també han estat seleccionats quatre altres estudis del país: Binary Phoenix amb Forgotten Fragments; 2Awesome Studio amb AK-XOLOTL i Altered Alma; Playstark amb The Old Man and his Cat, i Team Ugly amb UGLY. També participaran, en altres espais del congrés, companyies que ja acumulen diverses fires a les espatlles, com Abylight Studios, RolldBox Games, Troglobytes Games o l’editora JanduSoft, que enguany tindrà fins a cinc videojocs exposats al seu estand i en mourà tres més en reunions a la cerca de sinergies. El conjunt d’empreses es pot consultar en la següent taula o bé en el catàleg que l’ICEC ha preparat per a l’ocasió, en què també s’inclou la ubicació dins del recinte i diversos mètodes de contacte.

Etiquetes