La Comissió Europea prepara una llei per reforçar la protecció dels menors en l’entorn digital
La Llei d’Equitat Digital contempla mesures per protegir els consumidors a internet, especialment dels productes perillosos
Categories:
La Comissió Europea prepara una Llei d’Equitat Digital per reforçar la protecció dels consumidors en l’entorn digital, sobretot aquells menors d’edat. L’ens europeu ha presentat aquest dimecres la seva estratègia pels drets dels consumidors, que contempla aquesta llei de cara el 2026. El pla també preveu la revisió de la regulació sobre cooperació de la protecció dels consumidors per frenar la creixent entrada de productes insegurs des de l’estranger i es planteja un control centralitzat des de Brussel·les per abordar aquesta tendència en el comerç en línia.
Aquest dimecres, l’òrgan executiu també ha proposat endarrerir un any i mig l’entrada en vigor d’algunes disposicions de la llei sobre la intel·ligència artificial (IA), aprovada l’any 2023 i que s’ha començat a desplegar a principis d’aquest any. Segons ha explicat, l’objectiu d’aquesta decisió és simplificar la regulació per tal de reduir la càrrega burocràtica de les empreses del sector perquè siguin més competitives davant els Estats Units i la Xina. Així i tot, hi haurà algunes obligacions vinculades a pràctiques considerades d’alt risc, com l’ús de la IA en processos de contractació o concessió de préstecs, o les sancions d’incompliment de la norma.
Des del febrer han estat prohibides activitats com l’extracció massiva d’imatges facials o el reconeixement d’emocions en l’entorn laboral i, des de l’agost, plataformes d’IA generativa han de respectar els drets d’autor. Ara, amb la proposta que haurà de ser negociada i aprovada pels països de la Unió Europea (UE) i el Parlament Europeu, s’endarrerirà algunes disposicions com l’obligació d’informar els usuaris que es troben davant d’una imatge o producte generat amb IA.
En paral·lel a això, la Comissió Europea vol simplificar algunes normes sobre la protecció de dades personals a la UE, acabant amb el que s’anomena fatiga de les galetes de privacitat. D’aquesta manera, l’ens europeu vol que els usuaris acceptin o rebutgin les cookies amb un sol clic i que tindrà una validesa de sis mesos per evitar l’aparició repetida de baners. Per altra banda, es planteja una simplificació i centralització dels processos de notificació dels incidents de ciberseguretat amb l’establiment d’un punt de notificació per a les empreses.