Barcelona es cola al podi mundial del ‘workation’: només Bangkok i Tòquio la superen
La capital catalana ocupa la tercera posició del rànquing d’IWG de millors ciutats per combinar vacances i teletreball, impulsada per la connectivitat, els espais de treball flexible i l’oferta turística.
Categories:
Barcelona es consolida com una de les destinacions mundials més atractives per als professionals que volen combinar vacances i feina a distància. La capital catalana ocupa la tercera posició mundial en el rànquing Work from Anywhere 2026 d’International Workplace Group (IWG), només per darrere de Bangkok i Tòquio.
El fenomen, conegut com a workation —de la combinació de work i vacation—, consisteix a allargar una estada turística i continuar treballant des de la destinació. Una pràctica que ha guanyat pes amb la consolidació dels models híbrids i del treball a distància i que converteix les ciutats en espais alhora de vacances i de treball.
El rànquing d’IWG analitza diferents factors que condicionen l’experiència dels treballadors remots, com ara la connectivitat a internet, el transport, l’allotjament, el clima, la gastronomia, l’oferta cultural i la disponibilitat d’espais de treball flexible.
Barcelona destaca especialment per la seva connectivitat internacional, una àmplia oferta d’allotjament i la disponibilitat d’espais de coworking, a més dels atractius habituals de la ciutat com el clima, la cultura i la gastronomia.
Bangkok, Tòquio i Barcelona, al podi
La capital catalana ha escalat dues posicions respecte de l’anterior classificació d’IWG i se situa ara en el tercer lloc mundial. Bangkok encapçala el rànquing i Tòquio ocupa la segona posició. El top 10 el completen Porto, Vancouver, Budapest, Nàpols, Medellín, Lisboa i Seül.
La classificació reflecteix, segons IWG, que els professionals que treballen en remot busquen una combinació de connectivitat, qualitat de vida i infraestructures que permetin continuar treballant amb normalitat mentre viatgen.
Barcelona ocupa la tercera posició mundial en el rànquing de ciutats més atractives per fer ‘workation’, només per darrere de Bangkok i Tòquio.
La capital catalana ja havia aparegut en posicions destacades en anteriors estudis. El 2023, IWG la va situar com la millor ciutat del món per teletreballar, empatada amb Toronto, gràcies a una combinació de clima, transport, oferta urbana i cost de vida.
El ‘coworking’ es converteix en una peça clau
Un dels elements que expliquen la posició de Barcelona és la seva oferta d'espais de treball flexible. Segons dades de JLL, la ciutat disposa de gairebé 300.000 metres quadrats d'oficines compartides, amb una ocupació del 81%.
Aquesta superfície representa aproximadament el 30% del mercat d’oficines compartides de l’Estat, que ja supera el milió de metres quadrats.
La importància d’aquest tipus d’infraestructura també queda reflectida en l’enquesta d’IWG: el 38% dels treballadors considera que disposar d’espais de treball flexible és un factor clau a l’hora d’escollir una destinació per treballar en remot.
El preu també forma part de l’equació. Un lloc de coworking a Barcelona té un cost aproximat d’entre 250 i 550 euros mensuals, en funció de la ubicació i la modalitat.
El teletreball obre la porta al ‘workation’
L’auge del workation no es pot entendre sense la consolidació prèvia del teletreball i dels models híbrids. A Catalunya, el 10,2% de les ofertes de feina publicades el 2024 incorporaven alguna opció de treball a distància, segons l’estudi Noves formes d’organitzar el treball: el teletreball a Catalunya, elaborat per la UOC i Pimec. El percentatge era del 0,9% el 2019. A la demarcació de Barcelona, la proporció pujava fins al 12,34% de les ofertes.
El 48% dels treballadors enquestats per IWG preveu allargar les vacances aquest 2026 i continuar treballant en remot des de la destinació.
L’evolució mostra fins a quin punt el treball a distància ha deixat de ser una pràctica excepcional. En només cinc anys, la possibilitat de treballar remotament ha passat de ser testimonial a aparèixer en una de cada deu ofertes de feina a Catalunya.
Gairebé la meitat vol allargar les vacances treballant
L’estudi d’IWG, elaborat per Censuswide a partir d’una enquesta a 2.000 treballadors híbrids del Regne Unit i els Estats Units, mostra que la tendència va més enllà d’un canvi en la manera de treballar.
El 51% dels enquestats afirma que la seva empresa ja disposa d’una política de Work from Anywhere. Entre aquests professionals, el 90% considera que aquesta flexibilitat ha millorat l’equilibri entre vida personal i laboral, mentre que el 80% assegura que també ha incrementat la seva productivitat.
La connectivitat, el transport, el clima, l’oferta cultural i gastronòmica i els espais de treball flexible situen Barcelona entre les destinacions més competitives.
I el fenomen continua creixent: el 48% té previst allargar les vacances o escapades durant el 2026 per treballar en remot des de la destinació, mentre que el 43% reconeix haver treballat ja des d’un lloc de vacances sense haver de consumir dies de vacances.
Les motivacions no són només turístiques. El principal motiu, assenyalat pel 54%, és evitar el desgast laboral i millorar el benestar. El segueixen passar més temps amb familiars i amics, amb un 53%, i aprofitar millor els dies de vacances disponibles, amb un 52%.
El factor econòmic també hi té un paper: el 51% afirma que el cost de vida l’ha impulsat a utilitzar el teletreball o els models híbrids per allargar les seves estades.
Una nova competència per atraure talent
El workation també està modificant la relació entre feina, mobilitat i destinació. La possibilitat de treballar des de qualsevol lloc comença a ser un element que els professionals tenen en compte a l’hora d’escollir empresa.
Segons IWG, el 80% dels treballadors considera que una política de Work from Anywhere faria més atractiva una oferta laboral, mentre que el 62% es plantejaria canviar de companyia si li oferissin unes condicions de treball remot més flexibles.
Aquesta tendència pot beneficiar especialment ciutats com Barcelona, que competeixen no només per atraure turistes sinó també professionals, talent internacional i treballadors qualificats.
El teletreball ja apareix en el 10,2% de les ofertes de feina a Catalunya, davant del 0,9% del 2019, fet que amplia el potencial del fenomen ‘workation’.
La ciutat parteix, a més, d’una posició destacada en l’atracció de nòmades digitals. Segons dades de l’Observatori Permanent d’Immigració citades en els estudis sobre el fenomen, un de cada tres nòmades digitals que s’instal·len a l’Estat escull Barcelona com a lloc de treball.
Així, el workation se situa en la intersecció entre turisme, tecnologia i transformació del mercat laboral. Barcelona ja competeix en aquest nou escenari amb una combinació d’infraestructures digitals, connectivitat internacional i oferta urbana que l’ha portat fins al tercer lloc mundial.
El repte ara és convertir aquesta capacitat d’atracció en un model sostenible que combini activitat turística, talent internacional i qualitat de vida, sense perdre de vista els efectes que la pressió turística i l’arribada de nous residents poden tenir sobre la ciutat.