El 84% dels barcelonins creu que la programació hauria de ser assignatura obligatòria

La població creu que incorporar la computació en edats primerenques pot ajudar a promoure la igualtat d’oportunitats entre infants

Categories:

RedaccióACN

El 57% dels barcelonins creu que l'accés a coneixements de programació depèn de si l'escola és pública, concertada o privada
El 57% dels barcelonins creu que l'accés a coneixements de programació depèn de si l'escola és pública, concertada o privada | Ahmed Hindawi (Unsplash)

Un 84% dels ciutadans de Barcelona aposta per incloure la formació en programació informàtica en l'educació obligatòria. Així ho apunten els resultats de l'Observatori de l'Educació Computacional, un informe impulsat per Barcelona Activa i Code.org i elaborat per l’Institut Telling Insight que posa en relleu algunes dades sobre l'accés i l'ús de la programació entre la comunitat educativa, docents, famílies i alumnat. Entre d'altres, l'anàlisi assenyala la manca de recursos dels docents per poder formar en programació, les desigualtats entre centres educatius o el biaix de gènere dins el sector.

La importància que es dona a la programació és alta en tots els segments poblacionals dels 1.600 enquestats, i creix amb l’edat: el 86% dels pares i mares i el 89% de les persones d’entre 55 i 65 anys defensa incorporar la programació com a assignatura obligatòria. No només això, sinó que un 72% creu que s’hauria de fer en les etapes primerenques de l’educació, ja que és un factor “que promou la igualtat d'oportunitats”, independentment del centre en què estudien, de la classe social de l'alumnat o del gènere. No en va, l’informe assenyala una probable bretxa d’accés econòmic als coneixements informàtics: un 57% dels enquestats considera que l'oportunitat de rebre formació en competències computacionals depèn del centre educatiu i de si aquest és públic, concertat o privat, el mateix percentatge ho associa a la classe social i un 46% a la comunitat autònoma on s’estudia.

En la presentació de l'informe, Meritxell Clemente, de l'Institut Telling Insight, ha assenyalat que el sistema educatiu té “un problema de capacitació” del professorat pel que fa a les competències digitals. Segons l'estudi, que també ha recollit dades qualitatives més enllà de les quantitatives, el nivell de digitalització de partida del professorat és “desigual”; a primària, hi ha una manca de “formació específica”, un fet que genera angoixa als docents; mentre que a secundària hi ha molts professors TIC i de robòtica que ha d'aprendre “sobre la marxa”. De fet, un 62% dels enquestats opina que el mercat laboral té problemes per trobar professionals amb formació en les disciplines tecnològiques.

L'informe també exposa que un 76% dels enquestats considera que formar-se en ciències computacionals és una cosa per a “friquis” de la tecnologia, una dada que escala al 80% entre els joves enquestats. Així mateix, el biaix de gènere també es deixa nota: Un 52% creu que la programació informàtica “és més de nois que de noies”, un percentatge que s'enfila finals al 65% entre el jovent.