La innovació que transforma les experiències gastronòmiques i enoturístiques

La incorporació de tecnologies punteres com la RV o les impressions 3D permet unir el passat i el present tenint com a resultat unes vivències úniques i de gran valor afegit

Categories:

Oriol Quintana

La 13a edició del Forum TurisTIC, organitzat per Eurecat, ha fet valdre els productes transversals que tenen la capacitat de millorar llocs i dinàmiques
La 13a edició del Forum TurisTIC, organitzat per Eurecat, ha fet valdre els productes transversals que tenen la capacitat de millorar llocs i dinàmiques | Eurecat (cedida)

El turisme és un dels sectors referents del nostre país i la gastronomia ha jugat, des de sempre, un rol molt important en aquesta consolidació. De formes de viatjar n’hi ha moltes i una de les que es mostren més sostenibles amb el territori és l’enoturisme, aquelles experiències basades en el món del vi. L’oferta que els visitants, vinguin d’on vinguin, és lleugerament diferent de la del passat en aquests dos àmbits, que han estat els grans protagonistes de la 13a edició del Forum TurisTIC, l’esdeveniment organitzat pel centre tecnològic Eurecat. “La innovació està lligada a la identificació de noves oportunitats i a la resolució de reptes i això pot ajudar a consolidar l’enoturisme i el turisme gastronòmic”, ha presentat el president de l’entitat, Daniel Altimiras, “estem parlant de productes transversals, que impliquen tots els sectors i poden transformar en positiu llocs i dinàmiques”.

Les experiències gastronòmiques són “molt més que una simple forma d’alimentar-nos”, ha exposat la food designer del Creative Food Studio Bcn, Elsa Yranzo. També ha reivindicat que són “una manera de relacionar-nos i, en el món del turisme, no només es tracta de menjar, sinó de buscar experiències creatives i transformadores” com les que treballa en el seu estudi i on s’integra la impressió 3D, els aparells sensorials o la realitat virtual. El director d’innovació i fundador de Plat Institute, Igancio de Juan-Creix, per la seva banda, considera que el turisme d’experiències actual implica combinar el passat i el futur, l’artesania amb la innovació, i s’ha de centrar en quatre eixos per tal que un projecte acabi triomfant i resultant atractiu al públic: propòsit, prosperitat, alegria i decisió.

Alimara Living Lab usa la nuerotecnologia per mesurar i analitzar les emocions que genera un restaurant sense la necessitat de preguntar als clients

La personalització i el coneixement del client són dos camins que s’acaben entrecreuant en diferents punts. Així ho demostra el director general i cofundador del centre d’innovació gastronòmica Makeat, Juan Umbert, que se centra en “definir diferents metodologies i aplicar-les a diferents vessants del món gastronòmic per aportar solucions innovadores a través de la hiperpersonalització, adaptant-se a cada cas”. En la mateixa línia, Álvaro Arrieta, director de l’Alimara Living Lab, del CETT Barcelona, aposta per un sistema d’experimentació i cocreació que té com a punt de partida la neurotecnologia: “Pel nostre projecte volíem mesurar i analitzar les emocions que genera un restaurant i redissenyar-lo i això és el que hem fet, sabent quines són les emocions dels clients sense la necessitat d’anar-los a preguntar directament”.

Tot i que molts cops sembla ocupar un segon pla, reduir el malbaratament alimentari està en el punt de mira de moltes companyies, sobretot del tercer sector, i és el motiu de ser de dues empreses que ha participat en el congrés d’Eurecat: Too Good To Go i Effiwaste. La primera, que ha arribat en forma d’aplicació, connecta als usuaris amb els establiments que venen el seu excedent diari a preus més reduïts per tal que no acabin al contenidor. La segona, en canvi, ofereix als locals de restauració un programari que mesura el malbaratament amb estadístiques diàries, informes i consultoria per tal que els establiments disposin de totes les dades per millorar la sostenibilitat de les cuines.

De la vinya al digital

La vinya és una tradició ancestral a Catalunya i, des de fa un temps, el turisme dedicat a ella, l’enoturisme, ha obert les portes per complet a la digitalització i a les noves experiències. Un cas real s’ubica a Vilafranca del Penedès amb Vinseum, un dels primers museus del vi del món. “Una tecnologia nova pot ajudar a redimensionar el valor d’aquest patrimoni que tenim”, ha explicat el seu director, Xavier Fornos, afegint que en l’actualitat incorporen a les seves visites un conjunt de tecnologies com recreacions 3D, videomapatges o pantalles tàctils interactives. Un altre exemple és el de Cava Bertha, a Subirats, que ha fet el salt a la realitat virtual. “Amb la voluntat de mantenir l’equilibri entre tradició i innovació, ens va sorgir la pregunta de com aportar més valor afegit a les visites”, ha relatat la responsable d’enoturisme, Carla Díez, “enregistrem tot un cicle vegetatiu de la vinya i veiem els moments clau del procés del cava, combinant la part física del celler amb la immersiva i agafant consciència sobre tot el que hi ha darrere d’una ampolla”.

Vinseum o Cava Bertha són dos dels projectes vinculats al món del vi que incorporen la tecnologia en les visites dels clients

Des d’Eurecat, explicat a través del seu cap de línia de visualització interactiva de la unitat de tecnologies multimèdia, Toni Torrente, s’ha presentat el projecte Enotour. L’eina està pensada perquè l’usin els cellers de diferents països i mides i puguin desenvolupar plataformes amb l’objectiu de crear experiències virtuals autogestionades. “La finalitat és que la plataforma porti a tots els actors al mateix objectiu i que es vagi adaptant a les tecnologies a mesura que vagin apareixent”, ha detallat Torrente, “aquesta pot generar rutes, geocatchings, gamificacions o experiències de realitat augmentada, però també continguts de major senzillesa”.