Els pòdcasts en català creixen un 49% durant el 2022

L’Art i la literatura són les temàtiques més populars entre els programes en la llengua a iVoox

Categories:

Redacció

Catalunya és la segona comunitat autònoma que més nous pòdcasts va crear el 2022, només per darrere de Madrid
Catalunya és la segona comunitat autònoma que més nous pòdcasts va crear el 2022, només per darrere de Madrid | George Milton (Pexels)

El 2022 es van publicar un total de 3.365 pòdcasts en català a la plataforma iVoox, una xifra que suposa un creixement del 49,22% respecte al 2021. Les dades, facilitades per la companyia a MetaData arran de la publicació de l’Observatorio iVoox 2023, assenyalen que durant els primers cinc mesos de 2023 s’han penjat 1.970 programes en la llengua, de manera que, si se segueix la mateixa tendència durant la resta de l’any, es tancaria amb un total de 4.728 propostes.

Aquestes xifres subratllen una tendència força diferenciada respecte a la publicació de pòdcasts en castellà. Els programes en català van registrar el 2022 la seva xifra rècord i, excepte en el 2021, quan es va patir una lleugera davallada, han anat creixent any rere any. En canvi, en castellà es va viure un gran boom de la creació de pòdcast l’any 2020, on es va passar d’uns 58.000 programes a gairebé 132.000, però en els anys consecutius el nombre de nous programes va anar caient, fins al punt que el 2022 es van registrar 81.314 pòdcasts. Això sí, durant la primera meitat de 2023 s’han publicat 62.467 noves píndoles, de manera que és possible que durant aquest any es registri un revifament.

Entre tots els pòdcasts disponibles en català a la plataforma, la categoria més popular és la d’Art i literatura, que aglomera un 8,84% dels programes. Món i societat és la segona temàtica que suscita més interès, amb un 7,72% de les càpsules d’àudio, mentre que el bronze se l’enduen la Història i humanitats, amb un 7,03%. Aquestes són les dades referents a l’històric de pòdcasts en català que es poden escoltar a iVoox, però si se centra el focus en els episodis penjats durant el 2022, l’etiqueta més recurrent és la d’Història i humanitats amb 266 pòdcasts, seguida per la d’Art i literatura (240) i per la de Fills i educació (232).

Novament, notem diferències entre els podcasters catalans i els castellans, aquesta vegada quant a les preferències de contingut. A escala espanyola, la categoria més abundant és la de Cinema, TV i espectacles, que aglomera més de 13.000 programes i marca molta distància respecte a la resta de temàtiques populars, com són Món i societat (6.206), Fe, filosofia i espiritualitat (4,551) i Art i literatura (4.388).

Pòdcasts conversacionals i setmanals

A escala estatal, Catalunya és la segona comunitat autònoma on es van publicar més pòdcasts a iVoox durant el 2022, amb un 18,14%, només per darrere de Madrid (25,59%). Andalusia és la tercera regió amb un nombre més elevat de propostes, amb un 14,95%, mentre que el País Valencià és quart amb un 10,05%. Des d’un punt de vista idiomàtic, el català és la segona llengua més usada en els pòdcasts creats des de l’Estat espanyol, amb un 5,23%, clarament per darrere del castellà (73,34%), però per davant del gallec (1,35%) i de l’euskera (0,75%).

Pel que respecta als formats, els pòdcasts conversacionals són els més habituals amb una enorme diferència, ja que representen el 58,52% del total. Els programes narratius de no-ficció tenen certa presència amb un 27,37%, però els àudios de ficció (7,75%) i els continguts patrocinats o corporatius (6,37%) són més minoritaris. Si entrem més a fons i intentem fer un dibuix del pòdcast mitjà, ens trobaríem amb un programa que publica setmanalment un episodi d’entre 30 minuts i una hora fet per una única persona. Gairebé dos terços dels creadors va començar amb el podcàsting per parlar dels seus hobbys i interessos, però també hi ha un percentatge important de persones que tenen com a principal motivació fer diners (30,98%) o fer créixer el seu negoci o marca personal (26,68%).

Dins de la radiografia general que fa l’informe, els seus creadors han identificat diverses tendències en auge, com la consolidació del true crime (com demostra, a Catalunya, l’èxit de Crims), l’increment dels programes dedicats a l’actualitat i a la generació Z i el sorgiment de nous formats com els serials, els videopòdcasts o els micropòdcasts diaris.