Un jutjat sanciona Meta a pagar 542 MEUR a mitjans de comunicació per competència deslleial en publicitat

La matriu d’Instagram i Facebook ha estat multada per infringir la llei de protecció de dades i obtenir un avantatge competitiu en vendre anuncis personalitzats

Categories:

Redacció

El repartiment dels 541,9 MEUR s’efectuaran de manera proporcional després de conèixer exactament quina ha estat la quota de mercat de cada mitjà digital
El repartiment dels 541,9 MEUR s’efectuaran de manera proporcional després de conèixer exactament quina ha estat la quota de mercat de cada mitjà digital | Creative Christians (Unsplash)

Una sentència del jutjat mercantil 15 de Madrid ha condemnat a Meta a pagar una multa de 542 milions d’euros (MEUR) per competència deslleial després d’infringir la llei de protecció de dades i obtenir un avantatge competitiu en vendre publicitat a les seves xarxes socials, com Instagram i Facebook. La sentència condemna al grup a indemnitzar amb 481,69 MEUR a un total de 87 mitjans de comunicació espanyols, alguns mitjans provincials i emissores de ràdio. També haurà d’abonar més de 60 MEUR en concepte d’interessos legals, fet que fa que en total la sanció arribi als 541,69 MEUR.

Segons informa l’Associació de Mitjans d’Informació (AMI), aquesta sentència no només demostra la vulneració de la privacitat dels usuaris per part del gegant tecnològic. També l’amenaça a la sostenibilitat dels mitjans de comunicació en accedir de manera il·legal a les dades personals dels usuaris als quals la premsa no ha pogut accedir per complir la llei i, en conseqüència, ha vist com els seus ingressos en publicitat en línia s’han reduït.

“El negoci de Meta es basa a oferir a les marques anuncis personalitzats d'acord amb les preferències dels consumidors. Com més informació tenen, millors resultats ofereixen els seus anuncis”, ha comentat la directora de l’AMI, Irene Lanzaco. “Durant anys, Meta ha sabut informació com el sexe, l’estat afectiu, els gustos personals, l’edat...”, ha afegit, “i ha col·locat en clar desavantatge competitiu a la resta de mitjans de comunicació que no hem tingut accés a tota aquesta informació”. Per part de Meta, assegura la intenció d’apel·lar la sentència a l’Audiència Provincial de Madrid. “Es tracta d’una reclamació infundada que manca de proves sobre el suposat perjudici i que ignora deliberadament com funciona la indústria de la publicitat en línia”, ha explicat la companyia en un comunicat.

El jutjat ha arribat a la conclusió que Meta ha operat de manera deslleial durant almenys cinc anys, infringint entre 2018 i 2023 el reglament europeu de protecció de dades (RGPD) en modificar la base legal del consentiment dels usuaris de Facebook i Instagram on s’emet publicitat digital. Tot i que els mitjans reclamaven una indemnització de 500 MEUR, finalment la sentència ha quedat en 479 MEUR, més els 60 MEUR en interessos. El repartiment s’efectuarà de manera proporcional després de conèixer quina ha estat la quota de mercat de cada mitjà digital durant aquests anys.