Els pòdcasts dupliquen el temps d’escolta durant el 2022
La ciutadania dedica nou hores i mitja setmanals a consumir programes d’àudio, segons un estudi d’iVoox
Categories:
El pòdcast és una alternativa de consum cada dia més establerta a l’Estat espanyol. Així ho corrobora un informe d’iVoox, que assegura que la ciutadania dedica 9,5 hores a escoltar una mitjana de 4,1 programes a la setmana, unes xifres que dupliquen les dades de l’any anterior. Les dades provenen d’una enquesta elaborada a 2.951 oients de la plataforma, que enguany registra cinc milions d’usuaris únics i més de 75 milions d’escoltes mensuals.
D’acord amb l’estudi, el podcàsting compta d’un públic plural, tant per gènere com per edat. El 57,6% dels usuaris són homes, pel 42,4% de dones, mentre que la franja d’edat més comuna és dels 45 als 54 anys, en un 27,04% dels casos, seguida per les persones d’entre 35 i 44 anys (20,5%) i per les de 55 a 64 anys (19,41%). Només un 6,63% té entre 18 i 24 anys, tot i que s’ha de tenir en compte que els més joves també aposten per plataformes com Twitch, YouTube o Spotify. De mitjana, cada usuari està subscrit a 4,5 pòdcasts i escolta programes que duren 1 hora i 20 minuts, malgrat que gairebé el 54% dels enquestats asseguren que no els importa quant duri l’episodi sempre que tracti una temàtica que els interessi.
Un dels trets que evidencia l’informe és que l’escolta de pòdcasts és una activitat poc social, ja que més del 97% de les persones els consumeix de manera individual. També és destacable la seva capacitat multifuncional, atès que gairebé tres quarts del públic els consumeix de fons, mentre fa altres coses, com les tasques de la llar (50,61%), mentre descansen (36,7%), quan fan un passeig (35,08%) o conduint (33,77%). Això sí, el moment del dia està molt més fragmentat: un 58,44% escolta programes al matí, un 52,56% a la nit i un 52,20% a la tarda. L’única franja poc habitual és el migdia, que només escullen el 24,51% dels enquestats. La manera més usual de gaudir dels episodis és a través del mòbil, com ho fa gairebé la meitat dels usuaris (48,41%), però l’ordinador (16,92%), la tauleta (10,5%) o els sistemes de Bluetooth dels cotxes (10,53%) també són alternatives comunes.
Pel que fa als continguts, les temàtiques més populars són les d’història i creences (31%), actualitat i societat (18%) i oci (17,9%), mentre que empresa i tecnologia és una de les matèries menys consumides, només en un 4,1% dels casos. D’altra banda, els formats preferits són les xerrades (59,76%), les entrevistes (46,08%) i els programes narratius o documentals (43,67%). Finalment, el català és la tercera llengua més escoltada pels oients d’iVoox, en un 6,79% dels casos, per davant del francès o l’italià i només per darrere del castellà (98,66%) i de l’anglès (18,19%).