El Sincrotró Alba pressiona per acollir la fàbrica de bateries elèctriques a Catalunya
L’entitat proposa a les administracions catalanes i espanyoles la creació d’un parc de recerca centrat en la innovació en materials avançats
Categories:
La promoció de la mobilitat elèctrica és una de les prioritats del govern espanyol, com demostra l’aprovació del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat. Una de les actuacions clau d’aquest moviment és la instal·lació d’una gran fàbrica de bateries elèctriques, per la qual l’Estat s’ha aliat amb Seat, Volkswagen i Iberdrola. La planta que Seat deixarà lliure a Martorell es posiciona com un dels principals espais per aquestes noves instal·lacions, i ara és el Sincrotró Alba qui es posiciona com “un argument més” per atraure a Catalunya la planta de bateries.
"Per desenvolupar noves bateries són necessaris instruments com el sincrotró. Estem en el punt zero del que és la fàbrica de bateries", ha asseverat la directora del Sincrotró Alba, Caterina Biscari, en una entrevista a Filling the Sink, el podcast de Catalan News. Biscari ha instat a les administracions catalanes i espanyoles a crear un parc de recerca on un dels "pilars" sigui la innovació en materials avançats, un element clau de la creació de les bateries del futur. La directora argumenta que la investigació és “la primera etapa” per dur a terme la creació d’una infraestructura d’aquestes capacitats, raó per la qual es plantegen contactar el consorci alemany per presentar el projecte d'investigació i el laboratori.
Biscari ha fet aquestes declaracions 10 dies després que Volkswagen confirmés que vol aprofitar els fons europeus per construir a l'Estat espanyol la tercera gigaplanta de bateries elèctriques del grup a Europa. El que no s'ha confirmat és en quina comunitat autònoma se situarà aquesta macroinfraestructura. La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va anunciar en el seu moment que aquesta instal·lació seria "a prop de Martorell", on hi ha la planta de Seat, però després va puntualitzar que volia dir que seria "a Espanya". Per la seva banda, Seat va anunciar al març la seva intenció de produir mig milió de cotxes elèctrics anuals a Martorell, però va condicionar aquesta acció al suport dels fons europeus i a la construcció de la fàbrica de bateries a l’Estat espanyol.