Especialista en innovació, màrqueting, qualificació professional i consultoria

Llums (i tenebres) de la IA a l’educació

"La IA és un camí de coneixement encara sembrat d’errors que hem iniciat amb curiositat basant-nos en l’experiència"

Ja fa vint anys que Russell i Norving [1] explicaven que la intel·ligència artificial (IA) és la capacitat de les màquines de dur a terme tasques tradicionalment atribuïdes a la intel·ligència humana, conferint un nou ventall d'oportunitats de millora a l’educació. I avui ja és un fet: la IA està revolucionant les aules a escala global.

Prenent en consideració que educar (provinent del llatí educere) significa guiar cap a la llum, sembla oportú aturar-se un instant i albirar cap a on ens duu la IA. Aquest article assumeix que aquesta -ja no tan nova- intel·ligència és quelcom inapel·lable, però, tanmateix, defensa la necessitat de conèixer com s’aplica i d’avaluar-la (i corregir-la, si cal) per orientar-la cap a usos responsables.

D’entrada, sembla obvi que els principals beneficiaris del potencial de la IA a l’educació han de ser els educands. I, efectivament, els alumnes s’estan beneficiant d’entorns d'aprenentatge personalitzats i motivadors, amb retroalimentacions de qualitat. Per exemple, la plataforma d’aprenentatge de matemàtiques DreamBox Learning, ajusta immediatament els exercicis al rendiment de l’estudiant. No obstant això, aquest és un terreny plegat d’ombres. Entre altres experts, Smith [2], defensa la tesi que la dependència excessiva d'eines d'IA redueix la motivació per aprendre habilitats bàsiques, provocant una disminució de la comprensió conceptual. Potser que soterrem els magnífics mètodes actius i autònoms, si no ens condueixen cap a aprenentatges eficients!

"Potser que soterrem els magnífics mètodes actius i autònoms, si no ens condueixen cap a aprenentatges eficients!"

Així mateix, una altra de les aspiracions de la IA és proporcionar continguts precisos i de qualitat. Però cal valorar, en cada cas, que la informació sigui veraç, no discriminatòria o, directament, il·legal: amb esquerdes a la protecció de les dades dels menors.

D'altra banda, és just reconèixer les oportunitats que la IA aporta als educadors. En tasques com ara la preparació de materials educatius, eines com per exemple YT Player for Education criden a reemplaçar aplicacions prodigioses d’extracció automàtica de qüestionaris, com ara Edpuzzle. Benvingut sigui tot allò que els ajudi a alliberar temps per dedicar-lo al que és realment valuós: interaccionar amb els estudiants i induir aprenentatges emocionals que rarament s’adquireixen en entorns virtuals.

Però una amenaça fosca planeja damunt el professorat. La bretxa digital, tan sovint esgrimida a favor dels alumnes, també representa un immens desafiament a les organitzacions educatives. Obligades a esforçar-se per adquirir infraestructures i bons advocats, ara els cal, més que mai, invertir en la qualificació dels seus professionals.

"La bretxa digital també representa un immens desafiament a les organitzacions educatives"

En el sector educatiu, en conclusió, la IA és un camí de coneixement encara sembrat d’errors que hem iniciat amb curiositat basant-nos en l’experiència, i que incansablement caldrà reorientar cap a una societat més humana i justa.

[1] Stuart Russell, Peter Norving (2004) Inteligencia Artificial. Pearson Educación.

[2] Professor del departament de matemàtiques de la Universitat de Yale: https://gauss.math.yale.edu/~bs749/