Brussel·les dona llum verda al consorci de la gigafactoria d’IA amb seu a Móra la Nova

La candidatura compartida amb San Fernando de Henares competirà en una convocatòria europea orientada a reduir la dependència tecnològica exterior

Redacció

Móra la Nova fa un pas més en la cursa per acollir una de les grans infraestructures europees d’IA. | ACN
Móra la Nova fa un pas més en la cursa per acollir una de les grans infraestructures europees d’IA. | ACN

La candidatura que inclou Móra la Nova (Ribera d’Ebre) per acollir una de les futures gigafactories europees d’intel·ligència artificial ha superat un nou tràmit. La Comissió Europea ha autoritzat la creació de l’empresa conjunta d’ACS, Telefónica, Banco Santander i la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT) que impulsarà el projecte.

Brussel·les ha examinat l’operació i ha conclòs que no planteja problemes de competència. El vistiplau, però, afecta la constitució del consorci i no significa que la gigafactoria ja hagi estat adjudicada. La proposta es planteja com una infraestructura amb dues seus, una a Móra la Nova i una altra a San Fernando de Henares, a Madrid. Ara haurà de competir en la convocatòria oberta per EuroHPC, l’organisme europeu que coordina les grans infraestructures de supercomputació.

La decisió arribarà a principis de 2027

La convocatòria europea es va obrir el 30 de juliol i admet candidatures fins al 12 de novembre de 2026. La previsió és que els projectes seleccionats es coneguin a principis de 2027 i que les instal·lacions puguin començar a operar uns 18 mesos després.

Europa vol impulsar fins a set gigafactories d’IA amb l’objectiu d’augmentar la capacitat de càlcul disponible al continent i reduir la dependència d’infraestructures situades fora de la Unió Europea. Els centres combinaran processadors especialitzats, centres de dades, emmagatzematge, programari, serveis al núvol i xarxes d’alta velocitat.

El vistiplau de Brussel·les permet avançar al consorci, però Móra la Nova encara haurà de superar la convocatòria europea que es resoldrà a principis de 2027.

La proposta amb seu catalana aspira a entrar en la categoria de gigafactories amb més de 100.000 processadors avançats, segons la informació de la convocatòria recollida per l’ACN. En aquesta franja s’escolliran tres projectes i la candidatura haurà de competir amb propostes d’altres països europeus.

Un projecte de fins a 5.000 milions d’euros

La candidatura té una dimensió publicoprivada. El Govern espanyol va autoritzar al juny una inversió de 719 milions d’euros a través de la SETT per entrar al projecte. Posteriorment, també va aprovar una aportació de 300 milions a EuroHPC vinculada al desplegament d’aquestes grans infraestructures de computació. El projecte està pensat per oferir capacitat de càlcul a empreses, startups, pimes, universitats, centres de recerca i administracions públiques que necessiten grans recursos per entrenar, ajustar o executar models d’intel·ligència artificial.

La candidatura compartida entre Móra la Nova i Madrid podria mobilitzar una inversió de fins a 5.000 milions d’euros.

L’elecció de Móra la Nova situa les Terres de l’Ebre en una de les principals apostes europees per ampliar la infraestructura física que necessita la intel·ligència artificial. La Generalitat ha defensat el projecte com una oportunitat per portar inversió tecnològica fora de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Les gigafactories són un pas més enllà de les actuals factories d’IA. La Unió Europea les planteja com grans instal·lacions capaces de concentrar molta més potència de càlcul i donar servei al desenvolupament de models avançats. L’objectiu de Brussel·les és reforçar la sobirania tecnològica europea en un mercat dominat per grans proveïdors nord-americans i asiàtics.