Intel·ligència artificial i ‘blockchain’: tendir ponts entre tecnologia i futbol

Barcelona Sportstech HUB23 acull en la seva presentació una taula rodona sobre innovació tecnològica aplicada al futbol

Marc Vilajosana

IA i ‘blockchain’: tendir ponts entre tecnologia i futbol
IA i ‘blockchain’: tendir ponts entre tecnologia i futbol | CC0

La tecnologia té múltiples aplicacions en la vida i l’economia, i l’esport no n’és una excepció. Aquesta és la raó que motiva la creació de Barcelona Sportstech HUB23, un hub que uneix empreses i institucions d’ambdós móns per crear sinergies i trobar noves oportunitats de negoci, que ha presentat les seves instal·lacions al 22@ de Barcelona aquest divendres. “La intel·ligència artificial, el blockchain i el 5G són els eixos fundacionals sobre els quals es construiran les tecnologies futures”, ha asseverat el director de digitalització i innovació de la Real Sociedad a través de la iniciativa RS-KONEKTA, Juan Iraola, en la presentació de la iniciativa. Iraola és també director de la Sport Inovation Alliance, un hub internacional de clubs de futbol orientat a la col·laboració en termes d’innovació i coneixement tecnològic que és membre del Barcelona Sportstech HUB23.

Granero: "La intel·ligència artificial permet als clubs escoltar més i millor als seus aficionats"

En una línia similar es troba Esteban Granero, futbolista del Marbella F.C. i CEO d’Olocip, empresa especialitzada en la implementació de la IA en l’àmbit esportiu. "La intel·ligència artificial pot aportar valor a l'esport de moltes maneres, com l'optimització de processos per augmentar el coneixement sobre clients i seguidors”, assegura l’esportista, qui defensa que la tecnologia permet “escoltar més i millor” a l’aficionat. Granero també valora positivament la “capa de seguretat i optimització” que aporta el blockchain a tots els processos, i creu que ambdues són propostes que “estan destinades a trobar-se en el mercat esportiu”, atesa la seva capacitat d’actuar en paral·lel.

Monitoratge en temps real i prediccions d’aforament

Les aplicacions de la intel·ligència artificial al món del futbol són múltiples i variades, així com repartides entre els clubs. Des del València CF s’està desenvolupant un model d’IA que els permeti, un cop es reobrin els camps i es permeti l’assistència de públic en directe als partits, predir si els aficionats acudiran o no a l’estadi a través del seu comportament anterior, així com reaccionar a les seves absències amb missatges personalitzats. “Busquem fer les coses diferents, perquè fent les mateixes coses de sempre arribes als mateixos resultats”, explica Franco Segarra, director d’innovació del club.

Per tal de ser capaços de trobar les solucions idònies, el València CF té un programa d’innovació obert amb el qual estan en contacte amb més de 40 start-ups. La col·laboració amb les empreses emergents és una pràctica que també duu a terme el Real Club Celta de Vigo a través del seu CeltaLab1923, que compta amb un programa de proves d’implementació per a start-ups i actua en diverses àrees d’innovació. Una d’elles és l’àrea de Performance, a través de la qual el club gallec està treballant en un “projecte de ciutat esportiva supertecnificada, en què molts dels seus processos seran digitals”, explica Lalo García, coordinador del CeltaLab1923. García valora les dades recaptades a través del monitoratge en temps real dels jugadors durant els entrenaments: "Tota la informació generada és també un actiu del club; si saps com funciona la performance esportiva, la podràs aplicar a través de la clínica a qualsevol esportista o persona interessada".

Conèixer el comportament dels aficionats, monitorar el rendiment físic dels jugadors o predir l'aforament dels estadis són algunes de les aplicacions de la IA al món del futbol

Una nova realitat digital

Els clubs esportius no s’obliden tampoc de l’entorn digital, i en una “nova normalitat” en què els aficionats no poden acudir als estadis i han de veure i reaccionar a les competicions esportives des de casa, saber explotar aquestes oportunitats és més important que mai. "A moltes marques ja no els interessen només els actius físics, sinó també els digitals, i comença a ser important la massa digital que tinguis”, explica Franco Segarra. El director d’innovació del València té present també les xarxes socials i la interacció amb l’aficionat, i des del club s’està intentant aplicar la gamificació als models de negoci de membership. Segarra també considera que, amb la pandèmia, “a molts no els ha quedat més remei” que començar a prendre consciència de la importància del màrqueting digital.

Des de la Real Societat paren molta atenció als eSports, que “poden ser un dels canals per arribar a les generacions més joves”, defensa el director de digitalització del club, qui alerta sobre l’altíssima competència que existeix en aquest món, però reconeix que “són el futur dels nostres clubs”. Iraola no perd de vista tampoc les innovacions més avantguardistes, com és el cas dels non-fungible tokens (NFT), els quals comencen a prendre protagonisme al món de l’art: "Els NFT són un món apassionant, ens han permès tornar a submergir-nos en el blockchain i veure les seves infinites possibilitats; d’aquí a uns anys estaran absolutament a tot arreu".