Les criptomonedes descobreixen la venda d’art digital
La subhasta d’un NFT per part de Christie’s obre la porta als artistas per operar un mercat virtual que corre el risc d’endinsar-se en l’especulació
Categories:
La casa de subhastes Christie's va vendre a principis de març una "unitat no fungible" otoken (NFT) de l'artista nord-americà Mike Winkelmann, conegut com a Beeple, per 57 milions d'euros. La venda del collage digital Everdays: The First 5000 Days obre, segons els experts, una finestra d'oportunitat per als autors digitals, encara que també hi ha alguns riscos especulatius en la unió entre el món de els criptomonedes i el de la venda d’art digital.
Els NFT, coneguts com a ítems digitals únics, són fitxers amb propietari que es poden autenticar gràcies a un sistema basat en les criptomonedes i que serviria per protegir l’autoria de les peces. Les cadenes de blocs permeten ara que es pugui posar a la venda qualsevol ens digital, com ara fitxers JPG, piulades, mems o fins i tot gifs, convertint-los en token per posar-los a la venda en el mercat. Sempre ha estat molt difícil "controlar la propietat i autenticitat de les coses fluides" i ara un sistema ho permet, assenyala el professor dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC Pau Alsina.
Alsina: "Les criptomonedes actuen com a certificat digital, una manera de dir que l'obra és teva; pots rastrejar-la i vendre-la perquè les còpies també podràs acreditar que són teves"
Les criptomonedes són l'element clau que facilita als artistes digitals treure partit de la tecnologia de cadenes de blocs. "Les criptomonedes actuen com a certificat digital, una manera de dir que l'obra és teva; pots rastrejar-la i vendre-la perquè les còpies també podràs acreditar que són teves", comenta Alsina. El mateix podria passar amb una piulada a Twitter o qualsevol altre contingut digital generat a la xarxa. "El sistema facilita l'entrada d'objectes digitals fluids copiables en el mercat a través d'un sistema d'autenticació de la propietat i amb capacitat de seguiment, aquesta és la gran diferència", destaca Alsina. Ara bé, el professor de la UOC adverteix que el fenomen també "pot alimentar l'economia especulativa" perquè el valor de les criptomonedes va fluctuant. El valor també pot ser més alt en funció de qui emet el certificat. En el cas de l'obra de Beeple ha estat la casa de subhastes Christie's, un cop d'efecte per a la popularització dels NFT en l'art digital: "Que algú com Christie's faci servir aquest sistema per vendre una obra d'art és un missatge molt clar i directe a tot el món de les arts, i del col·leccionisme en general."
Del valor monetari al valor d'una peça única
Víctor Garcia Font, professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, recorda que els NFT són un cas d'ús que fa possible la tecnologia de cadenes de blocs, que va començar amb la criptomoneda bitcoin el 2009. "Amb la bitcoin es va aconseguir un sistema de pagament basat en una xarxa peer to peer, semblant al Bittorrent per compartir fitxers." Una evolució d'aquest sistema va permetre més endavant que el que eren simplement tokens monetaris no intercanviables es convertissin en únics i no intercanviables, és a dir, peces úniques, donant lloc al fet que "per primera vegada es tingués un actiu digital a internet que podia tenir un propietari". A partir d'aquí els tokens es van fer servir per poder acumular cartes col·leccionables, anant més enllà del valor monetari i conferint a l'ítem digital un valor afegit perquè podia ser autenticat i es podia fixar qui n'era el propietari.
Alsina: "L'artista podria arribar a controlar millor la seva pròpia obra i estalviar-se alguns mediadors, en podria reclamar els drets i intervenir directament en el procés de creació de valor"
Aquesta característica de "disrupció" dels tokens, però, ja fa temps que ha aterrat a altres àmbits. De fet, Garcia destaca que hi ha projectes per fer que els NFT es facin servir en terrenys com el dels videojocs, "on els jugadors poden acabar acumulant elements obtinguts en un món en línia, convertir-los en token i vendre'ls a altres usuaris, o bé altres videojocs poden implementar la possibilitat que aquests elements es puguin importar". Precisament aquest aspecte és el que Alsina destaca com a molt rellevant per als artistes digitals. Amb aquest sistema, apunta l'expert, "d'alguna manera l'artista podria arribar a controlar millor la seva pròpia obra i estalviar-se alguns mediadors, en podria reclamar els drets i intervenir directament en el procés de creació de valor basat en la demanda".
La subhasta de Christie's dona un fort impuls a un sistema que ofereix moltes possibilitats en l'art digital. "Hi ha molts interessos perquè això tiri endavant —subratlla Alsina—; totes aquestes obres no s'exposen en museus, sinó en entorns digitals, però afectarà el món no digital." Alguns artistes digitals estan traient ja molt de partit a aquest sistema de venda d'art, com és el cas de Trevor Jones. La creació d'NFT està oberta a qualsevol artista, hi ha diferents plataformes que permeten fer-ne, explica Alsina. "Està molt democratitzat: plataformes com Cryptoart o Foundation et permeten generar aquests sistemes per poder comercialitzar qualsevol objecte digital", afegeix. La irrupció dels NFT en l'art digital, però, no escapa tampoc a la polèmica i els dilemes ètics. Molts artistes estan refusant aquest sistema de comercialització en considerar-lo responsable de la generació de milions de tones de diòxid de carboni per culpa de les xarxes d'ordinadors que sostenen les criptomonedes. "En el terreny artístic és un tema especialment sensible i que ha fet que molts s'hagin tirat enrere de fer-les servir", apunta Alsina.
Crèdit imatge: Immediate Connect