Snackson: formació ràpida, flexible i a mida de les empreses

L’empresa catalana aposta pel ‘microlearning’, continguts que es poden consumir amb un interval d’entre un i tres minuts de durada a partir d’un text, imatge o vídeo

Categories:

Oriol Quintana

Snackson ofereix cursos d’àmbits diferents, com la gestió d’equips, la igualtat, la legalitat o l’atenció al client; i gestionen fins a 40.000 alumnes al llarg de l’any
Snackson ofereix cursos d’àmbits diferents, com la gestió d’equips, la igualtat, la legalitat o l’atenció al client; i gestionen fins a 40.000 alumnes al llarg de l’any | Lara Far (Unsplash)

El microlearning és l’aprenentatge a través de conceptes molt directes, curts i ràpids; i s’orienta a la fragmentació de continguts didàctics. “El que es fa és estructurar el coneixement en petits elements que es poden de consumir de manera ràpida, en un interval d’entre un i tres minuts i pot ser un petit text, una imatge o un vídeo; per exemple”, assenyala Miguel Ángel Muras, director i cofundador de Snackson, una start-up catalana que ofereix a aquest tipus de formació a empreses. “Un conjunt d’unitats de microlearning fan una entitat formativa de microformació i, per a nosaltres, aquesta ha de ser d’una a dues hores en total”, afegeix.

La companyia va néixer el 2015 i venia del sector de formació per a empreses. En aquell moment, el microaprenentatge s’estava començant a implementar i el mòbil s’estava convertint cada cop més en una eina molt potent i que havia entrat a les cases. “Vam veure l’oportunitat de fer contingut curt, directe i accessible a través del mòbil de manera nativa”, apunta Mura. Actualment, els serveis oferts són multiplataforma i arriben a gestionar, al llarg de l’any, fins a 40.000 alumnes.

Continguts que s’adapten a les necessitats

Pel que fa a la tipologia de continguts de Snackson, hi ha cursos ja creats, però també l’opció de fer-los des de zero. Al primer grup, trobem temàtiques vinculades a àmbits com la gestió d’equips, la igualtat, la legislació o l’atenció al client amb formacions detallades com Diversitat funcional en les empreses o RGPD aplicat al teletreball. “Tot i que sigui fàcil crear el curs, la majoria de clients es basen en la producció creada, perquè és més còmode per a ells”, recalca el director i cofundador, “però sempre diem que, si el client vol, pot fer-ho ell mateix, ja que la idea és que tingui aquesta opció i no ser nosaltres un stopper de cara a fer la seva pròpia formació”.

Snackson ofereix un catàleg de cursos ja creats, però obre la porta a les empreses perquè puguin dissenyar la seva pròpia formació des de zero

El perfil majoritari que accedeix a aquestes microformacions són empreses que busquen formació interna, però de molts sectors diferents. Sobretot, per Muras, està enfocat a empreses que busquen millorar “les habilitats del treballador ja que suposen un avantatge per un procediment o unes tècniques, no tant de pràctica, on ja hi ha una altra mena de formació”. Exemple d’això són els cursos vinculats al camp tecnològic com la gamificació, el 5G o la intel·ligència artificial (IA) generativa en el futur de les formacions.  

De fet, en la creació i visualització dels continguts de Snackson la IA té un paper cada cop més rellevant. En primer lloc, l'usen per crear la formació, tal com relata Muras: “La primera via és la creació d'un entorn, de creació de continguts i de la part d'autoria de la intel·ligència artificial; perquè no hi ha res al mercat que funcioni realment. El que hi ha al mercat són aproximacions a models de guió, però no específics per a l’aprenentatge. De fet, hem fet un model que funciona per aquest camp en concret”.

La companyia ja aplica la IA en la creació de continguts i treballa per tal que en un futur es puguin generar imatges, vídeos i esquemes de forma automàtica

Per altra banda, des de la companya treballen en una altra aplicació de la intel·ligència artificial. “El que farem els següents mesos és incorporar a la nostra eina la generació automàtica d’imatges i esquemes, coses que ara mateix ja comencen a ser força estables”, apunta el director i cofundador. I ho complementa amb “la guia de text amb IA diguem que ja està a un 90% acreditat com per ser explotada comercialment en el sector del learning, però quan parlem de generar imatges, vídeos o esquemes; encara falta un parell d’anys per ser una eina realment competitiva”.

Dades detallades sobre la formació

“Quan vam dissenyar la plataforma es va fer des d’un punt de vista modular, cosa que passa molt en el model Duolingo, el referent del microlearning”, detalla Miguel Ángel Muras. “Tots els continguts són unitaris, com petites peces de LEGO que tenen informació sobre el que fa l’usuari i aquesta informació tant micro, en realitat no li interessa al client, ja que no és amb la que es basa per prendre decisions”, complementa, “tenim moltes dades, però l’ús és molt petit, més aviat d’un ús intern per les empreses; com quanta gent ha acabat, quant temps han destinat o com avancen”.