BeChallenge, la plataforma que combina pedagogia i tecnologia per transformar l’aula

L’eina fa ús de la intel·ligència artificial per facilitar la implementació de metodologies actives amb una estructura i una solidesa pedagògica

Oriol Quintana

BeChallenge parteix del model educatiu decidit amb els equips de docents i, des d'aquest punt, passa a treballar amb el professorat directament
BeChallenge parteix del model educatiu decidit amb els equips de docents i, des d'aquest punt, passa a treballar amb el professorat directament | BeChallenge

“Una plataforma perquè el professorat pugui implementar metodologies actives amb una estructura i una solidesa pedagògica”. Així descriu el cofundador i director general, Xavier Pascual, BeChallenge. La start-up, fundada el 2017, “té com a objectiu aconseguir que els docents puguin implementar metodologies actives, com treballar amb projectes, i posar els coneixements a funcionar d'acord amb un propòsit, donant-li un significat pràctic i transferible”. La companyia treballa sobretot en secundària i educació superior –batxillerat, formació professional i universitats– i usa la tecnologia, en especial la intel·ligència artificial (IA), per acompanyar els professors en la seva feina.

L’empresa treballa en dues verticals, una pedagògica i l’altra tecnològica. “El primer missatge és que nosaltres sempre posem la tecnologia al servei de la pedagogia”, insisteix Pascual, “per tant, nosaltres comencem amb els equips directius dels centres i definim com ha de ser el model educatiu i, a partir d’aquí, es passa a treballar amb el professorat”. Per fer-ho, complementa, no és suficient tenir la voluntat de ser innovadors, sinó que hi ha d’haver un propòsit i un motiu pel qual s’aposta fer-ho d’aquesta manera.

Xavier Pascual: “A BeChallenge es treballa amb dues verticals, una pedagògica i l’altra tecnològica ”

La tecnologia, a BeChallenge, té un rol molt rellevant i ajuda els docents a poder dissenyar experiències d’aprenentatge que es puguin implementar i dona suport pedagògic. “Busquem que sigui una eina que potencia el professor i que l’allibera d’un temps, com, per exemple, quan s’ha de dissenyar una experiència”, explica el cofundador i director general. Ara fa dos anys, van integrar la IA, que actualment dona un cop de mà i ajuda en la seva missió de fer fàcil i senzilla la implementació de metodologies d’una manera estructurada, sistematitzada i amb fonaments pedagògics.

IA integrada al professorat

“La intel·ligència artificial s’ha incorporat a la plataforma perquè el professorat, a través d’un xatbot, va identificant què és el que volen dissenyar”, comenta Xavier Pascual, “per exemple, si es vol treballar un tema, a la nostra IA hi ha tota una estructura pedagògica que és la que aporta l’eina, ja que disposem d’un fonament pedagògic perquè es puguin treballar reptes, projectes o casos d’ús”. A més a més, ofereix un segon punt, que consisteix a donar feedback a l’alumnat, una tasca molt sol·licitada i útil en l’avaluació, i que allibera temps al docent sempre actuant sota uns criteris prèviament definits.

La IA es deixa veure a la plataforma, sobretot, en xatbot per dissenyar metodologies i en una forma de donar ‘feedback’ a l’alumnat

BeChallenge està present en nou països, entre ells l’estat espanyol, Mèxic o Argentina; i ja ha arribat a uns 50.000 alumnes. Actualment, estan treballant a desenvolupar una IA que creui els interessos de les empreses, contemplant necessitats o innovacions, perquè l’equip de professors i alumnes d’aquelles branques que puguin estar interessats en el tema se n’assabentin i es puguin relacionar. També han incorporat una eina centrada en el desenvolupament d’habilitats. “Hem desenvolupat una espècie de Duolingo d’habilitats, però de life skills, on es van llançant petits reptes setmanals o mensuals, segons s’hagin identificat als alumnes”, relata Pascual. L’activitat en qüestió permet als alumnes accedir-hi al ritme que vulguin.

Sigui com sigui, la companyia sempre pensa en tres perfils d’usuaris: estudiants, docents i institucions. “Per exemple, amb aquesta eina, on tot està integrat en la mateixa plataforma, la institució té la mirada transversal, la visió de què passa amb l’alumnat, i té un dashboard sobre què està passant”, detalla el cofundador i director general de la companyia. “Cada alumne, en canvi, pot saber com s’està desenvolupant i treballant les seves habilitats”, complementa, “mentre el docent pot veure els rendiments dels estudiants i, alhora, pot dissenyar experiències d’aprenentatge, saben com s’està treballant i interactuant en elles”.

Amb els anys, BeChallenge ha passat de ser una plataforma pionera en l'aprenentatge basat en reptes a convertir-se en una eina integral per dissenyar i implementar experiències d'aprenentatge experiencial. A més de la tecnologia, l'equip acompanya les institucions en la definició de models educatius i la formació del professorat, assegurant que les metodologies actives es dissenyin i s'implementin amb rigor perquè realment compleixin els resultats d'aprenentatge esperats. Un aspecte essencial en un context en què sovint s'han fet dissenys i aplicacions superficials o poc coherents.