IGNITE Copilot, la IA que ajuda els mestres a preparar les lliçons
La solució catalana utiliza algoritmes generatius per ajudar els docents a incorporar activitats noves a la programació i estalviar-los el temps que dediquen a tasques de menys valor
Categories:
“Els mestres han de poder donar el millor d’ells mateixos, que és atendre els alumnes. La càrrega burocràtica no els ho permet i la tecnologia ha de ser una aliada”. Així de clar s’expressa el director d’IGNITE Serious Play, Ignacio Aso, que lidera una companyia capdavantera en la introducció d’activitats STEAM extraescolars. Ara l’empresa ha fet una passa endavant i ha aprofitat tot el coneixement adquirit fins al moment per crear IGNITE Copilot, una solució que introdueix la intel·ligència artificial per automatitzar l’elaboració de lliçons i materials didàctics, i alleugerir la càrrega de feina de menys valor als docents.
Els últims dos anys, l’equip ha comptat amb una vintena de persones de pràctiques d’àrees tan diverses com les matemàtiques, la pedagogia o l’enginyeria que han deixat un llegat en forma de coneixement. “Tot i el nom, no tenim res a veure amb Microsoft. Hem agafat tota aquesta informació dels treballs de final de grau i de màster, que hem coordinat i que abans no teníem, i l’hem endreçat per crear un servei dirigit als mestres per solucionar gran part de la feina administrativa que es correspon a la creació de materials didàctics i supervisió”, detalla Aso, qui calcula que aquest volum de feina supera les 10 hores setmanals. La proposta, en forma de plataforma web, té la capacitat de crear exercicis, estructurar el material docent o actualitzar les propostes educatives que ja tenen els docents d’acord a la normativa de la LOMLOE i els trets de cada territori dins de l’Estat espanyol, i als estàndards de la UNESCO i l’OCDE.

Identificar els millors algoritmes
El servei s’articula a través de diversos models d’intel·ligència artificial generativa per utilitzar els algoritmes més adequats a cada matèria. Amb les matemàtiques, han trobat que el model Grok de l’antic Twitter és el que més s’escau; Claude d’Anthropic, per a les ciències; o ChatGPT, per a llengua i literatura. “Un dels projectes finals de carrera d’una de les persones en pràctiques que vam tenir va ser fer un commutador capaç de triar el millor model segons l’objectiu”, relata el CEO, “els nostres pedagogs van agafar aquesta idea i han estat fent proves per identificar la millor eina per a cada àrea educativa”. Aquests tests amb les eines de codi obert els ha permès estalviar en temps i costos, però també descobrir que no hi ha cap intel·ligència artificial capaç de donar resposta a una àrea tan clau com seria l’atenció individualitzada. “També hem vist que Història és una assignatura complexa, ja que cada país té una visió i manera d’explicar-la de forma diferent, hi ha molts biaixos”, afegeix.
IGNITE Copilot escull la millor IA per a cada entorn per crear activitats i lliçons adaptades a les competències i el currículum
L’eina funciona de manera que, quan un docent necessita actualitzar les activitats o incorporar-ne de noves, introdueix les necessitats específiques a IGNITE Copilot i els algoritmes elaboren una proposta. “Fins ara, els mestres anaven a buscar inspiració als llibres o a Google, però cap dels dos té en compte les particularitats de cada aula, des del multilingüisme, fins a la diversitat funcional, mentre que aquesta solució permet incorporar-ho”, assenyala el director, “així es pot obtenir una proposta personalitzada per a cada situació d’aprenentatge, edat o competències en menys de 30 segons”. La plataforma també permet inserir imatges i documents en format pdf, com una proposta de programa d’anys anteriors, perquè la IA ho llegeixi i elabori una nova programació basada en la feina prèvia feta.
La solució es troba en fase de prova i espera rebre els comentaris dels docents que l’han volgut aplicar en una primera fase d’ús gratuït. Posteriorment, es vendran llicències als centres escolars i s’anirà millorant la plataforma progressivament. Fins al moment, està disponible des d’infantil fins a secundària, perquè són entorns amb un coneixement ampli i global, i on la càrrega de feina administrativa “és molt més elevada”, segons Aso.