Amazon enforteix la política de marca blanca amb els mòbils i tauletes WUUM
El gegant del comerç electrònica llança la seva proposta de dispositius de baix cost per pescar els clients que busquen tecnologia eficient i de baix cost
Categories:
Amazon s’ha llançat al mercat dels mòbils intel·ligents i les tauletes amb una nova marca: WUUM. Seguint l’estratègia del Kindle, Fire TV o Echo, el gegant del comerç electrònic vol fer la competència al sector amb una proposta de dispositius amb un preu baix –entre els 120 i els 170 euros- per arribar a un públic massiu. La proposta de valor dels productes és, tal com apunta la companyia en un comunicat, una vida útil més llarga i unes mínimes prestacions per no haver de fer una gran inversió en electrònica. El moviment és una clara demostració de les intencions de l’empresa de mantenir-se en l’estratègia de reforçar les marques pròpies, seguint l’esquema ja conegut de marca blanca per les cadenes d’alimentació, amb Mercadona per bandera.
La decisió no sorprèn la professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC Ana Isabel Jiménez Zarco, qui veu com la credibilitat i la fidelitat dels clients són els dos elements que juguen a favor del moviment. “Amazon és molt conegut i, malgrat que fins ara ha estat un distribuïdor com ho podria ser qualsevol supermercat, ara està aprofitant la garantia que dona als clients per convertir-lo en una fortalesa en la venda de nous productes propis”, explica. “Només cal veure que el Kindle no és el lector d’Amazon, sinó que és el Kindle”, continua, “és un producte que té èxit i que ja s’ha fet un lloc amb nom propi”.
“Amazon aprofita la garantia que dona als clients per convertir-lo en una fortalesa en la venda de nous productes propis”
A favor també juga que, en un món globalitzat com l’actual, les marques blanques ja fabriquen en les mateixes instal·lacions que els noms més consolidats: “La Xina i el sud-est asiàtic ho creen gairebé tot. Segurament tenen els mateixos proveïdors que Apple, així que encara que siguin de gamma més bàsica, sabem que poden tenir la mateixa qualitat que altres marques”.
Amazon al darrere, però sense el nom
Hem vist com el gegant ha aprofitat el seu nom en serveis com Amazon Web Services, Amazon Warehouse o en la línia de productes Amazon Basics, però per què en tecnologia no tenim aquesta etiqueta? “Vol entrar als mercats finals i desvincular-se del servei, i possiblement aquesta és la seva dinàmica de diferenciació”, respon Jiménez Zarco. Tanmateix, recorda que tota la publicitat dels terminals va acompanyada dels serveis del portal de comerç electrònic, de manera que no es desvincula de tot el valor positiu que arrossega el nom. “Sabem que tindrem un bon servei postvenda, que ens resoldran qualsevol problema que tinguem i que podrem recuperar els diners si no funciona”, detalla.
Principalment, els punts a favor d’Amazon són la facilitat en la compra i la resolució d’incidències. El client sap que, si té problemes, el comerç electrònic farà d’intermediari amb el fabricant i que les possibilitats de recuperar els diners seran altes. I això, amb una marca pròpia, encara és més clar: “Molta gent es llançarà a comprar els mòbils i les tauletes pel preu. Si després no són suficients i els tornaran, i no haurà passat res”.
Dades que juguen a favor
Cada cop que un usuari es registra al portal de compres, ofereix una informació valuosa per als algoritmes de la pàgina. Les dades no només serveixen perquè la secció de recomanacions ofereixi productes alineats amb compres anteriors, sinó també per fer una anàlisi del perfil i proposar compres que podrien ser afins al comprador segons el seu sexe, edat, localització o moment de l’any, entre altres. “A escala de monitoratge d’informació i de cerques, i d’estudi de les característiques de cada persona, Amazon té tota la mineria de dades i és el rei”, assevera la docent de la UOC.
“A escala de monitoratge d’informació i de cerques, i d’estudi de les característiques de cada persona, Amazon té tota la mineria de dades i és el rei”
Encara que la llei no permet pràctiques que limitin el lliure mercat, com podrien ser donar més visibilitat a determinades marques o productes, la companyia fundada per Jeff Bezos sí que pot jugar amb les dades per recomanar de forma més assídua els seus productes: “Si una persona busca telèfons i les característiques encaixen amb els d’Amazon, possiblement sortiran amb més facilitat. O oferirà terminis d’enviament més curts, o ampliaran garanties a un cost més assequible. Tenen molts mecanismes per jugar a favor seu”. Una altra estratègia que l’experta veu viable és la reducció de preus. “Com que és un producte propi, poden fer ofertes molt més interessants. El marge de benefici, tot i això, serà més alt perquè tenen moltes opcions per incrementar les vendes”, afegeix.
Si les noves generacions ja tenen Instagram o TikTok com a cercador, en lloc de Google, Amazon també compleix la funció. Tal com apunta Jiménez Zarco, “es fan consultes per descobrir nous productes o saber què hi ha al mercat quan he de comprar alguna cosa. Potser no hi fan la compra final, però sí la consulta prèvia que ja dona molta informació dels hàbits de consum”. Un coneixement clau per definir possibles llançaments, com ha estat el de WUUM.
Tecnologia assequible i funcional
Els telèfons mòbils, que són l’estrella d’aquest nou llançament, compleixen el que diuen: ser funcionals. Incorporen Android com a sistema operatiu, però en la seva versió 13, mentre que ja hi ha altres terminals que munten la 14 i amb possibilitats d’instal·lar futures actualitzacions.
WUUM aspira a cobrir la demanda de tecnologia funcional, a un preu assequible i allunyada de la necessitat de comprar el més nou que generen altre marques
Pel que fa a prestacions, ofereixen memòria RAM de 4 GB i 6 GB, amb un emmagatzematge de 128 GB i 256 GB, segons si s’agafa el mòbil WUUM S o WUUM S Pro. El processador, de la marca Unisoc, tampoc destaca per la seva potència. En els dos casos, són prestacions que els permetin situar-se en una gamma mitjana, sinó que més aviat s’han dissenyat com a dispositius amb suficients capacitats per cobrir el dia a dia en termes de trucades, missatgeria electrònica i apps habituals sense un gran consum.
Amb les càmeres, també estan lluny de les propostes de mitjana qualitat. Disposen de tres càmeres ambdós mòbils, però de 5 MP i 8 MP, en el cas de la davantera, i de 13 MP i de 50 MP les més potents, en el cas de les de darrere, respectivament. Sí que tenen com a punt fort la bateria, de càrrega ràpida i de fins a 5.000 mAh. Com també la ràdio FM o el minijack, elements que s’han anat perdent de mica en mica.