La CNMC multa Amazon i Apple amb 194 MEUR per pràctiques anticompetitives
L’entitat acusa les empreses d’assegurar-se visibilitat mútua i excloure altres venedors minoristes en la plataforma de venda
Categories:
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat a Amazon i Apple amb 194 milions d’euros per “pactar i executar” restriccions en la venda digital de telèfons, tant d'aquesta marca com de firmes competidores. Segons ha detallat aquest dimarts l'organisme, ambdues empreses van signar diversos contractes per fixar Amazon com un distribuïdor autoritzat de la marca de la poma amb clàusules que restringien la competència i afectaven la venda per internet de productes electrònics. Entre aquestes hi ha limitacions a la publicitat de productes que feien la competència al fabricant de l’iPhone i “l'exclusió” d’empreses dedicades a la revenda de productes Apple a través d'Amazon.
Segons la CNMC, aquestes mesures van fer que més del 90% dels revenedors que feien servir la web d'Amazon a Espanya per a la venda detallista de productes Apple quedessin exclosos del principal mercat en línia a Espanya. També afirma que les vendes de productes Apple en aquest portal es van concentrar a la mateixa Amazon, afeblint-se “dràsticament” la competència entre operadors.
“Es van reduir les vendes de productes Apple a través del web d'Amazon a Espanya per part de venedors establerts a altres països de la UE, limitant-se, per tant, el comerç entre estats membres”, assegura la CNMC en el comunicat, una situació que va provocar “un increment dels preus relatius pagats pels consumidors per la compra de productes Apple a aquest mercat en línia”.
Límits a la publicitat
La Comissió també afirma que, mitjançant les clàusules de publicitat, Amazon i Apple van limitar la possibilitat que marques competidores del fabricant de telèfons poguessin adquirir espais publicitaris a la web del portal a l’Estat espanyol per anunciar els seus productes. La CNMC considera que aquestes clàusules, que contribueixen conjuntament a canviar la dinàmica de venda de productes Apple, restringeixen la competència “intramarca i intermarca” i constitueixen una infracció de la Llei de Defensa de la Competència i del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Com a resposta a aquestes infraccions, la CNMC ha imposat una multa de 194 milions a diverses societats relacionades amb Apple i Amazon. Qui s’endú la part més important de la sanció econòmica és Apple i les seves filials, que hauran de pagar 143,6 milions, mentre que les societats imputades a Amazon hauran de fer front a una multa de 50,5 milions. Les multes són el resultat de les investigacions que la Comissió va encetar el 2021 després de detectar possibles pràctiques anticompetitives d’ambdues empreses, un fet que han acabat confirmant dos anys més tard. Amb tot, la resolució pot ser recorreguda davant l'Audiència Nacional.