La millor intel·ligència de Vueling continua sent humana
L’aerolínia aplica algoritmes de ‘machine learning’ i ‘deep learning’ en la presa de decisions, però la ment dels treballadors continua dirigint la batuta final
Categories:
Viatjar s’ha convertit en molt més que un fet passatger i puntual. A l’Aeroport de Barcelona-El Prat passen més de 4.000 persones al llarg del dia i la meitat fan servir Vueling, una aerolínia que enguany celebra el 20è aniversari. “En el món low cost, tot és molt canviant i la competència és ferotge, per això hem d’innovar i implementar noves tecnologies”, ha explicat el director del departament de tecnologies de la informació (IT), Javier Álvarez, en una visita organitzada pel Cercle Tecnològic a les instal·lacions de la companyia a Viladecans. Diàriament, generen un gran volum de dades que permeten mesurar diferents paràmetres, i per fer-ho, apliquen la intel·ligència artificial (IA) en diverses formes i aplicacions.
Les incidències són una constant en el món de l’aviació i en una empresa amb més de 560 vols operats cada jornada no es vol deixar res a l’imprevist. Des de 2023, al centre de control operatiu (OCC) es treballa amb Sentinel, una eina que aplica models de machine learning i deep learning per buscar solucions de forma automàtica a escenaris adversos que poden aparèixer en un dia qualsevol d’operacions com cancel·lacions, desviaments o endarreriments. “Aquest sistema usa un històric de vols de la companyia i juga amb les dades per donar la solució adient com rutes alternatives o canvis d’horaris”, comenta Álvarez, “dona una sèrie de propostes per tal que l’equip de tres persones responsables només hagi d’escollir una d’aquestes, aplicant l’experiència i amb l’únic objectiu de minimitzar l’impacte en els clients”.
Tot i emprar un gran volum d’informacions com la disponibilitat d’avions i tripulacions, el nombre de passatgers o les possibles alternatives, l’última paraula encara la té el factor humà i no la tecnologia. “Cada situació és diferent, una tempesta mai serà igual que una altra, ni afectarà de la mateixa manera ni les circumstàncies seran idèntiques”, apunta el responsable del departament d’IT de Vueling. Un exemple d’això és quan es transporta un òrgan a un hospital, un fet no excepcional, ja que no té per què conèixer aquesta particularitat la IA. “Hi ha mil matisos que el model no coneix, la solució del botó màgic és pràcticament impossible”, resumeix.
Javier Álvarez: "Hi ha mil matisos que el model d’intel·ligència artificial no coneix, la solució del botó màgic és pràcticament impossible"
Fa un any que la companyia aèria treballa amb el Sentinel, un projecte que va aparèixer dos o tres mesos abans de l’estiu per ajudar a gestionar la part amb més activitat de la temporada. El que va néixer com un simple sistema d’alertes, que només avisava de situacions adverses i de la potencialitat d’aquestes, ara analitza i proposa solucions. De fet, en un futur a curt termini preveuen que tingui encara més pes en la presa de decisions. Volen trobar una part predictiva, com expressa Álvarez, “que tingui la intel·ligència suficient perquè, a partir d’escenaris i les solucions aplicades, suggereixi accions perquè no es repeteixi una problemàtica una altra vegada”.
La IA al servei de les necessitats
Si el machine learning i el deep learning són les dues branques d’intel·ligència artificial amb les que treballa Sentinel, Vueling també usa la IA generativa tant amb els seus treballadors com amb els clients. Això es troba unificat en Eli, un petit assistent que ha adaptat la tecnologia d’OpenAI de Microsoft a les característiques de la companyia i que beu de diferents fonts d’informació. Amb milers de documents i arxius, és capaç d’ajudar en el dia a dia dels passatgers amb la pregunta més simple, però també donar un cop de mà als professionals amb qüestions de caràcter tècnic. Aquest servei ha adoptat l’estètica d’un robot, encara en fase testatge i que s’espera que en els pròxims mesos pugui fer certes feines físiques que requereixin cert grau d’intel·ligència. Dos possibles casos d’ús que ja es contemplen serien la benvinguda a les visites a l’oficina o la resolució de problemes que poden aparèixer al mateix aeroport.
La part comercial no es desentén en absolut de l’ús dels algoritmes per personalitzar el contingut al gust de l’usuari. Álvarez explica que es treballa en dues direccions: la predicció i l’optimització. Pel que fa a la primera, hi ha la capacitat “d’anticipació a la demanda per oferir una proposta de valor als clients com pot ser ampliar el nombre de rutes a una destinació”. Per altra banda, es dissenyen paquets de productes, adaptant-se a les diferents rutes: “Actualment, contemplem quatre opcions diferenciades, orientades per les dades, per cada grup de passatgers i definim allò que hi hem de ficar o no en funció dels perfils que tenim detectats”.
La captació de jove talent
Vueling disposa ara com ara de fins a 620 treballadors al departament de tecnologia, 500 dels quals es troben a les oficines de Barcelona. Amb l’objectiu de reforçar aquesta part de l’empresa, des de 2018 existeix el programa Vueling University, que busca captar talent jove. A partir d’una formació intensiva a 25 perfils júniors anuals, se’ls entrena per posar el focus en innovacions concretes i anar-se adaptant a les noves necessitats del mercat. En l’actualitat, una tercera part dels 120 joves que han passat s’han integrat a l’equip i, des de fa un temps, l’atenció se centra en el big data i la gestió dels milions de dades que es generen fruit de les operacions i que després tenen gran pes en els models d’intel·ligència artificial.