Un estiu d’immersió STEM
Els casals i els campaments d’estiu especialitzats en tecnologia són una opció perquè els nens i les nenes aprenguin sobre programació, robòtica o disseny 3D, però també sobre comunicació i treball en equip
Categories:
El final del curs escolar es viu de dues maneres diferents quan arriba l’estiu. Per als infants, o per a la majoria, és una alegria saber que s’ha acabat matinar per anar a classe; però per als pares, un maldecap per saber amb qui i on deixar la canalla. Els casals i les colònies són la solució perfecta, especialment quan la proposta barreja una part lúdica i una part pedagògica especialitzada. I és que la tecnologia i les STEM en general són un punt feble del sistema, de manera que els mesos de juny i juliol són un moment perfecte per reforçar aquests coneixements de manera pràctica alhora que s’omplen els clàssics quadernets d’estiu.
Any rere any, creix l’oferta formativa per a aquestes sis setmanes sense escola amb activitats tecnològiques. Una de les primeres organitzacions a posar la proposta sobre la taula va ser ClauTIC, quan el 2012 va llogar aules del Tecnocampus de Mataró per oferir el primer campus de robòtica de Catalunya. “En aquell moment hi havia opcions enfocades a l’esport o al lleure, però no a la tecnologia, i vam voler fer el pas per posicionar-la al mateix nivell”, relata el fundador i director de la companyia, Marc Gálvez. Aquesta va ser la primera pedra per a una acadèmia que 10 anys més tard ha ampliat amb formació continuada al llarg del curs escolar a Pineda de Mar.
Malgrat que els itineraris se centren en videojocs i programació, aptes des dels 8 fins als 18 anys, les bases inclouen la programació, el disseny, la comunicació o el treball en equip. “És una mena de curs intensiu més lúdic que els que fem de setembre a juny, amb caire més acadèmic”, explica, “durant el curs no parlem, per exemple, de Minecraft, però sí que ho fem al campus”. Ambdues propostes busquen acostar les STEM als més joves, però amb formats diferents per als qui vulguin formar-se durant els 12 mesos de l’any sense repetir continguts.

Habilitats per a qualsevol entorn
Eixos Creativa també proposa un casal d’estiu centrat en les disciplines tecnològiques a Barcelona. El programa combina activitats sobre disseny, robòtica, programació de videojocs, electrònica o art digital amb sessions de lleure com jocs de taula, banys a la platja del Bogatell de Barcelona o dinàmiques de grup. “Els infants hi troben un espai per desenvolupar les habilitats tecnològiques i per socialitzar”, apunta la coordinadora, Lídia Roca.
Entre els participants hi ha nens i nenes que escullen per decisió pròpia fer un casal temàtic, sigui perquè els crida l’atenció, sigui perquè ja coneixen el terreny de les sessions que es fan curant el curs escolar. “És un mig-mig entre els que ja ens coneixen o ja han fet un acostament a la tecnologia i els que venen perquè els pares creuen que és interessant que entrin en aquest món perquè forma part de qualsevol professió”, explica. I és que tant la programació com la comunicació són habilitats requerides en qualsevol entorn, per això Roca nega que l’objectiu sigui formar enginyer, sinó que busquen “capacitar els futurs treballadors per a qualsevol feina o activitat”.
Utilitzar programari 'open source' permet als nens i les nenes continuar investigant a casa seva sobre l'ús de la tecnologia
El programari emprat en les sessions és open source per facilitar que els alumnes continuïn aprenent a casa. Així s’asseguren que, si s’engresquen, puguin practicar fora de l’entorn educatiu sense trobar-se amb un problema de llicències. En les edats compreses en l’educació primària, és habitual l’ús d’Scratch, mentre que per als estudiants de secundària amplien amb propostes de plataformes aplicades en entorns professionals.
Tant en aquest segon any d’Eixos Creativa amb el casal d’estiu, com en el primer, la majoria d’inscrits són nens. Una situació que Gálvez reconeix que també s’han trobat al llarg dels anys amb ClauTIC. A ambdues companyies són conscients de la feina que hi ha pendent al voltant de la creació de referents per a les nenes i de treballar per atraure-les a un entorn cal més talent femení.
Complementar la proposta pedagògica de les escoles
Els qui busquen un campament en forma de colònies tenen l’opció del Tech Camp d’English Summer. Aquesta acadèmia d’idiomes va ampliar l’oferta estival amb un híbrid entre l’anglès i les activitats temàtiques el 2015 per atraure nous alumnes, entre les quals hi havia tecnologia, dansa, cuina o equitació. “Tecnologia és dels que ha anat molt bé i l’hem fet fins ara amb el suport de Dynamid Mentes Dinámicas, que són qui organitzen les sessions”, explica la responsable de Comunicació, Alba Prats.

Els matins aprenen anglès amb professors nadius, mentre que les tardes es dediquen als tallers i jocs temàtics. L’objectiu principal del Tech Camp és crar un robot. “Quan vam fer la primera edició, això era una cosa molt nova i els nens i les nenes se sorprenien molt. Ara ja estan més digitalitzats i no els arriba de nou”, comenta, “cada cop les escoles estan més preparades i organitzen més activitats que ajuden els infants a acostar-se a la tecnologia”. Tot i això, Prats assenyala que el fet de participar en un campus d’aquesta mena permet una immersió que ajuda a assimilar més fàcilment els coneixements: “No es tracta d’anar unes hores concretes a fer unes activitats, a jugar i a aprendre, sinó que en un campament hi ets les 24 hores del dia i tens més predisposició a retenir la informació i veure la tecnologia amb uns altres ulls”.
Cal treballar amb els infants per despertar les vocacions tecnològiques en totes les STEM, més enllà de la informàtica
I és que el sector TIC reclama a viva veu més professionals. Ampliar les places a les universitats i a la Formació Professional o promoure el reskilling i l’upskilling són algunes de les vies per assolir-ho, però també cal pensar a llarg termini i despertar les vocacions STEM. Aquests casals i campus podrien ser una via per mostrar als més menuts alguns dels elements que formen aquest ecosistema, però no és suficient. Segons el director de ClauTIC, fins ara tot això només ha servit per “ampliar els coneixements de tecnologia i no per despertar vocacions”. “Fa 10 anys que nosaltres treballem en aquest sector i fins ara no hem vist que creixin les matriculacions a la universitat i la FP”, lamenta, “hem vist un traspàs d’alumnes d’electrònica, telecomunicacions o industrials a informàtica, però en el seu conjunt, no han ampliat el nombre d’estudiants”.
Davant la situació, Gálvez reclama que el sector sumi esforços i actuï per “aportar uns valors conjunts” que donin més visibilitat al conjunt de les STEM. “Algunes escoles públiques ens veuen amb mals ulls perquè som una empresa privada que estem en paral·lel a ell, quan ens haurien de veure com una manera de provar si a un nen o una nena això li pot agradar i arribar on potser els mestres no arriben”, explica.