Enigmas Tour, la ludificació del turisme europeu
La ‘start-up’ sorgida a Mataró neix del món de les ‘escape rooms’ i ofereix una aplicació amb rutes turístiques gamificades
Categories:
La covid-19 ens ha impedit viatjar durant els darrers mesos i, tot i que encara estan actives determinades restriccions i cal extremar la precaució, el turisme es recupera a poc a poc arreu del món. La preparació de les expedicions és cada vegada més àmplia gràcies als recursos disponibles a internet, i la tecnologia possibilita noves maneres d’experimentar les ciutats. Una d’aquestes alternatives innovadores és Enigmas Tour, una start-up catalana amb seu a Mataró dedicada a la gamificació de rutes turístiques.
“És una manera de fer turisme diferent. No t’estem oferint visitar un únic espai, sinó que t’ho ampliem i et fem jugar i gaudir d’una altra manera”, explica la CFO de l’empresa, Isabel Vico. El projecte neix del món de les escape rooms, i és que una de les sòcies d’Enigmas Tour va ser la impulsora de la primera sala d’escapament de la ciutat del Maresme. Aquesta primera idea va créixer fins a convertir-se en un model portàtil de gran format que acceptava fins a 50 participants, i aquest canvi va fer reflexionar l’equip. “Com que ens agrada molt viatjar, vam pensar: per què no busquem donar-li una volta per descobrir la ciutat amb una aplicació mòbil?”, recorda Vico.
Vico: "Busquem els llocs d’interès més emblemàtics, creem una ruta entre ells i en cada ubicació els oferim que hagin d’esbrinar un repte o un enigma"
El resultat és una aplicació web que ja recull més d’una trentena de jocs dedicats a 16 ciutats diferents. “Busquem els llocs d’interès més emblemàtics, creem una ruta entre ells i en cada ubicació fem que hagin d’esbrinar un repte o un enigma”, apunta la CFO de la start-up. A més a més, cadascuna de les rutes es diferencia per una temàtica o un públic determinat. Barcelona, per exemple, té un trajecte dedicat al Barri Gòtic i un altre per a la Vila de Gràcia, mentre que Madrid en té un centrat en l’art i la literatura, i un altre, en la Movida Madrileña que recorre el barri de Malasaña.
Jocs basats en la temàtica
A l’hora de dissenyar les rutes, la temàtica és l’element clau al voltant del qual es preparen els diferents jocs que les conformen, que tenen molt en compte el públic al qual van dirigits. “Si ens adaptem a nens, el llenguatge és més fàcil, juguem molt amb trencaclosques perquè els agrada molt tocar els mòbils, amb verificacions d’imatges, amb recol·locar parts d’una fotografia…”, exemplifica Vico. D’aquesta manera, les mecàniques estan adaptades a les funcionalitats de dispositius mòbils i tauletes digitals. Enigmas Tour es troba disponible només en format d’aplicació web, també executable des de navegadors de smartphones, però en el futur pròxim es preveu la creació d’una app nativa per a telèfons intel·ligents.
Després de registrar un compte, l’usuari pot consultar les diverses ciutats que tenen rutes disponibles, les quals es poden adquirir per preus que van des dels 10 als 15 euros. Algunes rutes són gratuïtes, com és el cas de l’experiència dedicada a l’Empordà.

D’Europa a Catalunya
L’enfocament geogràfic dels jocs d’Enigmas Tour ha passat per una metamorfosi, atès que van iniciar el camí dissenyant rutes per a grans ciutats europees i mediterrànies, i amb el temps, han anat produint experiències més locals. “Havíem començat més globals, d’Europa fins a Espanya, però ens hem adonat que volíem englobar massa. Al final, som tres sòcies i fins que no hi hagi més creixement de personal, no podem acaparar tant”, desvela la cofundadora. Aquesta aposta per la proximitat els ha permès crear rutes interconnectades: “L’última ruta que hem fet és per l’Empordà, i inclou diferents pobles petits que entre ells es correlacionen”.
La flexibilitat i la permeabilitat són dos trets característics de la plataforma, que poc després de la seva creació va haver d’afrontar les conseqüències de l’emergència sanitària: “Amb la pandèmia se’ns van tancar les portes i no vam poder sortir a viatjar, així que vam intentar reinventar-nos a través de game creators. Nosaltres dissenyàvem les rutes i aquestes persones eren els nostres ulls a les ciutats”. Amb aquesta metodologia, l’equip va poder afegir al seu catàleg ciutats com Londres, París, Sant Sebastià, Sevilla, Madrid o Jerez de la Frontera.
Vico: "Els guies turístics són els qui es coneixen millor els racons i ens poden donar dades d’interès que guanyen molt a l’aplicació"
Aquests col·laboradors són, majoritàriament, guies turístics que resideixen a la ciutat de la qual es vol dissenyar una nova ruta. “Són els qui es coneixen millor els racons i ens poden donar dades d’interès que guanyen molt a l’aplicació”, reconeix Vico. Tot i que es pot pensar que Enigmas Tour neix com una alternativa a aquests guies, per a la cofundadora la convivència no només és possible, sinó buscada: “El guia turístic pot oferir aquestes rutes alternatives més tecnològiques, que no es basin únicament a escoltar i seguir, sinó que permetin una mica més d’independència al viatger”.