Grand Tour Catalunya: el moneder digital del turista del futur

L’Agència Catalana de Turisme treballa en una plataforma tecnològica basada en ‘blockchain’ per promoure la col·laboració entre actors i incentivar la reactivació del sector amb descomptes i promocions

Aida Corón

Grand Tour Catalunya promociona el territori amb una plataforma basada en 'blockchain'
Grand Tour Catalunya promociona el territori amb una plataforma basada en 'blockchain' | Dries De Schepper / Unsplash

Catalunya vol unir-se en una gran xarxa a través de la tecnologia blockchain per obrir les portes als visitants i guanyar el pols definitivament a la covid-19. L’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat ha impulsat una plataforma digital que plega més de 2.200 quilòmetres fraccionats en nou itineraris diferents que cobreix fins a 42 comarques del Principat amb l’objectiu de promoure atractius culturals, artístics, històrics, gastronòmics i comercials. El projecte porta el nom de Grand Tour Catalunya i actualment es troba en fase de proves, però ha nascut amb la promesa de convertir-se en moneder digital per impulsar les transaccions al sector turístic i fomentar la col·laboració entre actors.

El visitant que utilitzi la plataforma, sigui internacional sigui del territori o de l’Estat espanyol, tindrà la garantia que usarà un sistema que manté la privacitat de les seves dades. “La tecnologia de la cadena de blocs permet que la informació es distribueixi pels nodes amb seguretat i permet detectar si en algun moment s’ha modificat, el que significa que estem davant d’una xarxa transparent que permet saber el recorregut que segueix”, ha explicat el cap d’Organització i Gestió del Coneixement de l’Agència Catalana de turisme, Agustí Rochet, en el marc del Fòrum TurisTIC organitzat per Eurecat.

Coneixement col·lectiu

Mitjançant el sistema dissenyat, el visitant que accedeixi a la plataforma, veurà a la seva pantalla els restaurants, allotjaments, museus i altres espais d’interès. Cada fitxa estarà identificada amb un color diferent per tal de veure fàcilment si es tracta d’un descompte, una promoció o, simplement, un actor més adherit a la plataforma. De cara als negocis, formar-ne part significa participar en una xarxa on cadascun dels membres cedirà tot el big data recollit de cara a nodrir el coneixement col·lectiu de l’àmbit i perfeccionar el servei. “La tecnologia i les vivències del territori poden tenir un sentit conjunt, la base és col·laborar”, ha enaltit Rochet.

En aquest sentit, l’expert ha posat de manifest que el sector turístic s’ha sumat a la transformació digital i ja ha aplicat pràctiques relacionades amb el SEO i el SEM. No obstant això, l’organisme vol donar-los una empenta per incentivar la introducció de noves tecnologies: “Algunes empreses tenen millors que pràctiques que altres i ara mateix només es coneixen pel boca-orella. La blockchain ha de permetre que els actors siguin agents de transformació explicant a la resta com funcionen les noves tecnologies que faciliten la venda encreuada, la promoció entre ells i el treball del big data”.

Rochet: "La 'blockchain' ha de permetre que els actors siguin agents de transformació"

Les dades recollides en temps real, sempre de manera anònima, es podran encreuar amb altra informació provinent de companyies de telecomunicacions o aerolínies per generar un retrat més complet dels turistes amb la premissa d’identificar noves oportunitats de negoci. La informació podrà ser usada per organismes públics com ajuntaments, consells comarcals o diputacions, a més del sector privat.

Incloure el turista en la cadena

Grand Tour Catalunya està pensat per fer partícip el visitant en l’ús de les dades. La visualització d’establiments del sector el pot ajudar a planificar el seu viatge, però també a identificar allotjaments i restaurants amb places lliures o pagar des del mòbil l’adquisició d’entrades i serveis.

A més a més, la plataforma contempla oferir detalls als visitants sobre l’impacte econòmic que genera la seva estada al Principat o donar-li espais per emetre opinions reals sobre les seves experiències i ajudar els pròxims turistes.