L’Edusat Challenge porta l’estudi d’imatges satel·litàries a les aules catalanes
Una trentena de professors de primària, secundària i batxillerat reben formació en tècniques d’observació de la Terra per impulsar les disciplines STEM entre l’alumnat
Categories:
El retrocés del delta de l’Ebre, la contaminació atmosfèrica de les grans ciutats o la desforestació del planeta són alguns dels fenòmens naturals que els alumnes de Catalunya podran estudiar amb imatges reals gràcies a l’Edusat Challenge, un programa pilot de la Generalitat de Catalunya per introduir l’observació de la Terra a les escoles i instituts. Aquesta iniciativa, conduïda pels departaments d’Empresa i Treball i d’Educació i Formació Professional, busca empoderar els professors perquè puguin dissenyar una proposta didàctica que incorpori les imatges de satèl·lit per estudiar els grans reptes del canvi climàtic fent ús de les disciplines STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).
L’Edusat Challenge es fonamenta en l’ús de la plataforma Edusat, un portal web creat el 2021 pel Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona (UdG) que aprofita les imatges de satèl·lit del programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea (ESA) per explicar diversos fenòmens naturals, com els incendis, les inundacions o la desforestació. Adreçat originalment a investigadors i docents especialitzats, el programa ha format una trentena de professors provinents de 31 centres educatius d’arreu de Catalunya per poder aplicar aquesta eina a l’aula. Després d’uns cursos de 40 hores de durada, el repte s’iniciarà aquest mes de gener, quan està previst que els professors comencin a implementar les tècniques d’observació de la Terra a les aules. Els resultats es mostraran a mitjan mes de maig amb una presentació.
Durant el primer any del projecte pilot, la temàtica escollida en l’Edusat Challenge ha estat l’aigua i la seva gestió. Així, les formacions han proposat investigar qüestions com les inundacions, els episodis de sequera, el desgel i, de manera més global, els rius, pantans, mars i oceans del planeta. L’objectiu és que, a través d’aquestes temàtiques, els alumnes treballin competències matemàtiques com l’àlgebra, la geometria i l’estadística, així com potenciïn coneixements dels àmbits natural, social i geogràfic, com ara l’ús i interpretació de mapes i dades diverses. La base tecnològica d’Edusat també busca millorar les competències digitals dels estudiants, així com fomentar el treball en equip i l’anàlisi crítica de dades.