Toc d’atenció d’Europa a Meta pel model de publicitat i dades personals

La investigació de Brussel·les determina que la matriu de Facebook i Instagram incompleix la Llei de Mercats Digitals en no oferir una alternativa que faci servir menys informació dels usuaris

Categories:

Redacció

La Comissió considera que Meta hauria d'oferir una alternativa al model gratuït que faci servir menys dades personals dels usuaris
La Comissió considera que Meta hauria d'oferir una alternativa al model gratuït que faci servir menys dades personals dels usuaris | Solen Feyissa (Unsplash)

La Comissió Europea ha avisat Meta que el seu model de publicitat, pel qual exigeix als usuaris pagar una quota per no tenir anuncis o cedir les dades personals de navegació amb fins comercials, incompleix la Llei de Mercats Digitals que va entrar en vigor el passat mes de març. La investigació ha determinat que l’elecció que va implementar la companyia el novembre de 2023 a Facebook i Instagram trenca l’Article 5(2) de la normativa, pel qual el públic té dret a accedir a una alternativa equivalent però menys personalitzada dels serveis, i enfronta Meta a una multa de fins al 10% de la seva facturació anual.

Segons assenyala el comunicat publicat per Brussel·les aquest dilluns, la investigació de l’executiu europeu considera que el model de Meta comet dues infraccions: no permetre als usuaris accedir a un servei equivalent al dels anuncis personalitzats, però amb menys ús de dades personals; i no permetre a la ciutadania exercir “el seu dret de consentir lliurement” la combinació de la seva informació. Les conclusions de la Comissió s’alineen amb el posicionament del Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD), que el passat mes d’abril qualificava la mesura de Meta com una mesura encoberta per obligar a pagar pel dret a la privacitat.

Les conclusions són el resultat d’una recerca iniciada a finals de març a les principals multinacionals tecnològiques al voltant de la nova Llei de Mercats Digitals. El procés ja va determinar que Apple incompleix la normativa a l’hora de permetre una comunicació lliure de les ofertes dels desenvolupadors tercers. Més recentment, la Comissió Europea també ha advertit Microsoft, però en el seu cas, per infringir les normatives antimonopoli de la UE per la inclusió de Teams en els paquets d’ofimàtica de la companyia.