Europa reclama una alternativa al model actual de pagar o cedir les dades de les xarxes socials

Plataformes com Instagram o Facebook ofereixen des de finals d’any una subscripció que garanteix la privacitat i evita el rastreig de l’activitat amb finalitats publicitàries

Categories:

Redacció

El Comitè Europeu de Protecció de Dades adverteix les companyies que s’arrisquen a incomplir la normativa si no s’ofereix una tercera alternativa
El Comitè Europeu de Protecció de Dades adverteix les companyies que s’arrisquen a incomplir la normativa si no s’ofereix una tercera alternativa | Gabrielle Henderson (Unsplash)

El Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) s’ha posicionat en contra del model actual de consentiment de dades dels usuaris de les plataformes que es redueix a pagar o acceptar i ha exposat que s’hauria d’oferir una tercera via. Xarxes socials com Instagram o Facebook, ambdues propietat de Meta, van incorporar a finals de 2023 un format de subscripció sense publicitat a la modalitat gratuïta, on en aquesta última es rastreja l’activitat amb finalitats publicitàries. Així doncs, l’ens europeu afirma que es tracta d’una forma encoberta d’obligar a pagar pel dret a la privacitat.

Aquest dimecres s’han reunit els membres de la CEPD arran de la queixa formal de diferents organitzacions sense ànim de lucre que denunciaven el procediment. La conclusió a la qual s’ha arribat, com s’apunta en el comunicat oficial, és que “s’hauria de considerar la possibilitat d’oferir als particulars una alternativa equivalent a la de la subscripció que no impliqui el pagament d’una taxa”. Alhora, s’assenyala una possible irregularitat, ja que “l’obtenció del consentiment no eximeix la responsabilitat del tractament de les dades recollides a l’article 5 del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD)”.

De moment, l’ens europeu no ha anunciat sancions de cap mena i s’ha limitat a advertir a les plataformes sobre com ha de ser una bona pràctica. Aquesta ha de seguir una sèrie de criteris relacionats a la condicionalitat, el perjudici o l’equilibri de poder. Així doncs, no es pot obligar de forma directa o indirecta a què els usuaris donin el seu consentiment ni fer prevaldre la posició dominant de poder de les grans xarxes socials. En cas de no complir aquestes recomanacions, les companyies s’arrisquen a incomplir la normativa sobre la protecció de dades.