Brussel·les investiga Google, Apple, Meta i Amazon per possibles infraccions de la Llei de Mercats Digitals
La Comissió Europea detecta irregularitats en la redirecció d’usuaris, la prioritat cap a productes i serveis propis en cercadors o en la manca d’elecció per part de la ciutania
Categories:
La Comissió Europea ha anunciat aquest dilluns l’inici de diversos processos d’investigació a Alphabet (matriu de Google), Apple, Meta (matriu de Facebook, Instagram i WhatsApp) i Amazon per la sospita que aquestes companyies poden estar incomplint diversos punts de la Llei de Mercats Digitals (DMA, per les sigles en anglès). La normativa, que va entrar en ple vigor el passat 7 de març, imposa una sèrie d’obligacions a les grans multinacionals tecnològiques vinculades a assegurar la competència i la llibertat d’elecció dels usuaris. “Hem estat discutint durant mesos amb els guardians d’accés per ajudar-los a adaptar-se, i ja podem veure que han succeït canvis. Però no estem convençuts de les solucions que han pres Alphabet, Apple i Meta respecte a les seves obligacions per a un espai digital més just i obert per als ciutadans i negocis europeus”, ha declarat el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton.
El primer aspecte que la Comissió investigarà són les mesures implementades per Alphabet i Apple per complir l’article 5(4) de la DMA, que exigeix que els guardians d’accés permetin que els desenvolupadors d’aplicacions condueixin els usuaris a ofertes fora de la botiga virtual generalista (la Play Store a Android, l’App Store a iOS), sense recàrrecs addicionals. Des de Brussel·les sospiten que totes dues companyies mantenen encara algunes restriccions a l’hora de fer aquests moviments, especialment pel que fa a les facilitats que tenen els desenvolupadors per comunicar l’existència de les ofertes als usuaris.
De manera individual, a Alphabet també se la investigarà per una possible infracció de l’article 6(5), segons el qual els motors de cerca han de ser justos i imparcials en els resultats, sense donar preferència als serveis propis de l’empresa. En aquest sentit, des d’Europa es vol comprovar si la companyia prioritza els seus propis verticals, com són Google Shopping, Google Flights o Google Hotels, per davant d’altres competidors. Sobre un cas similar s’investiga també Amazon, de la qual es creu que pot estar afavorint els productes de la seva pròpia marca (els coneguts Amazon Basics) en les cerques que es fan des del marketplace.
Per la seva banda, Apple és la multinacional amb més investigacions obertes, amb un total de tres. A més a més de la ja mencionada, els creadors de l’iPhone són sospitosos de no complir amb les normatives vinculades a l’obligatorietat d’usar aplicacions pròpies dins de l’ecosistema Apple. En concret, es creu que no han incorporat facilitats per desinstal·lar qualsevol aplicació dins d’iOS o canviar la configuració inicial, a més a més d’ocultar l’elecció d’aplicacions per defecte per navegar per internet o fer cerques. L’altre aspecte per què se la investiga és el nou sistema de pagaments alternatius i la creació de botigues virtuals alternatives a l’App Store.
El cas de Meta es diferencia dels anteriors, ja que se centra en el nou model de “paga o accepta les condicions” que la corporació ha implementat en les seves aplicacions per complir amb la DMA a l’hora de creuar les dades personals entre les diferents plataformes. L’Article 5(2) de la llei exigeix als guardians d’accés obtenir del permís explícit dels usuaris per fer aquesta classe d’accions, però des de Brussel·les creuen que l’actual model binari pot no estar oferint una alternativa real a la ciutadania, la qual cosa obstaculitza l’objectiu principal de la llei: prevenir l’acumulació d’informació personal.