La Comissió Europea acusa Apple d’incumplir la Llei de Mercats Digitals
Una investigació de Brussel·les determina que la multinacional estatunidenca no permet que els desenvolupadors d’apps comuniquin lliurement ofertes i continguts en canals alternatius
Categories:
Apple s’ha convertit en la primera gran multinacional tecnològica que la Comissió Europea posa sota lupa per possible incompliment de la Llei de Mercats Digitals, vigent des de principis del mes de març. Després d’iniciar una investigació que també examinava Google, Meta i Amazon, les conclusions preliminars de la recerca indiquen que l’empresa de la poma incompleix la normativa perquè no permet que els desenvolupadors d’aplicacions promoguin lliurement ofertes i continguts en canals alternatius, un dels aspectes que defensa la llei.
Segons assenyalen des de Brussel·les, Apple aplica tres sèries de condicions comercials en els tractes amb els creadors d’aplicacions que obstaculitzen que aquests puguin comunicar als usuaris l’existència d’alternatives més econòmiques dels seus serveis dins de l’app. Malgrat que sí que es poden compartir enllaços amb els clients, no se’n pot fer una comunicació al respecte ni promoure activament les ofertes, de manera que els missatges queden diluïts. A més, Apple cobra una comissió per cada compra de béns o serveis que un usuari faci a través d’un enllaç de l’App Store durant els set dies després de clicar-hi, unes condicions que des de la Comissió Europea consideren que “van més enllà de l’estrictament necessari”.
Paral·lelament a les conclusions preliminars sobre l’àmbit de les ofertes en canals alternatius, l’organisme europeu també ha obert una nova investigació a l’empresa per un altre possible incompliment de la Llei de Mercats Digitals. En aquest cas, se sospita sobre si la nova taxa de tecnologia bàsica (Core Technology Fee) que Apple imposa a desenvolupadors tercers d’aplicacions i botigues d’aplicacions compleixi adequadament la normativa europea. També s’investigarà si l’itinerari que ha de seguir un usuari per descarregar apps de tercers en sistemes iOS i els requisits d’admissió per als desenvolupadors també respecten la llei o no.
Amb aquestes primeres conclusions, ara Apple té l’oportunitat de defensar-se de les acusacions per escrit i intentar demostrar que el seu funcionament no incompleix la Llei de Mercats Digitals. En cas que, finalment, la Comissió considerés que Apple sí que ha infringit la normativa, la multa a què s’exposa la multinacional és de fins al 10% del seu volum de negoci mundial, que en cas d’infraccions reiterades, podria arribar fins al 20%.