La UVic-UCC publica un decàleg amb recomanacions sobre l’ús de la IA a l’aula
El document identifica els principals riscos acadèmics que comporta l’ús d’eines com ChatGPT, desincentiva la seva prohibició i convida a formar-se i aprendre de la mà dels estudiants
Categories:
D’ençà del llançament oficial de ChatGPT a finals de 2022, la presència de les eines d’intel·ligència artificial generativa en el món educatiu ha anat en augment constant, especialment en l’àmbit universitari. Davant d’aquest context, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha publicat un decàleg en què cita els principals riscos de l’ús del xatbot d’OpenAI en l’espai acadèmic i cita una sèrie de consells per emprar-lo de manera responsable i efectiva.
El primer punt que aborda el document en qüestió són els riscos intrínsecs que comporta usar ChatGPT, que es resumeixen en quatre punts: la veracitat de la informació, els biaixos inherents heretats de les dades amb què s’ha entrenat el model, el conflicte amb la propietat intel·lectual de certes obres i la creació de referències no fiables o inventades. Aquesta informació prové de la Guia d’inici ràpid a ChatGPT publicada per la UNESCO, de la qual també n’extreu un diagrama de flux que assenyala en quins casos és segur fer servir l’eina.
Les recomanacions enceten amb una guia molt clara: no té cap sentit prohibir l’ús de la IA en la docència, ja que “el més probable” és que els alumnes “no en facin cas i que l’ús no es pugui detectar”. Partint d’aquesta base, el document convida els professionals de l’educació a monitorar quines són les eines concretes que tenen una aplicació més directa al seu camp d’especialització i explorar-les de la mà dels alumnes, per tal de guanyar-se la seva confiança i fer-los veure que aquests programaris tindran un impacte en els seus futurs. “Convé reflexionar conjuntament sobre aquest impacte: com els afecta en el present, apel·lant a l’ètica dels estudiants, a la seva integritat acadèmica i al seu propi prestigi, ja que estan en una fase diferent de quan siguin professionals”, assenyala el text.
El decàleg continua subratllant que, ara per ara, no existeix cap eina fiable per detectar treballs elaborats amb intel·ligència artificial, de manera que el més efectiu és modificar els processos avaluatius. “Convé assegurar que les respostes, arguments, reflexions i produccions que facin els estudiants mostrin els seus propis coneixements i les seves habilitats, i que, si no s’ha especificat explícitament que es poden usar, no estiguin sempre mediades per aquestes tecnologies”, recomana.
Finalment, el text recomana crear equips docents de referència en cada àmbit de coneixement per a guiar els professors en aquestes tècniques, “sobretot en els àmbits de coneixement menys avesats a aquestes tecnologies i més exposats a l’impacte de les eines de IA”, i anar introduint de manera progressiva i no accelerada la IA en la docència. “Es recomana que es faci amb cautela, inicialment en un nombre controlat d’activitats i amb l’acompanyament i diàleg pertinent”, alerta el document.