TikTok i Instagram amenacen el monopoli de cerca de Google
El 40% dels joves opten per sengles xarxes socials en lloc de Google Maps a l’hora de buscar restaurants
Categories:
Google domina el sector dels cercadors a internet des de fa dècades, però en els darrers anys s’ha topat amb una competència que no esperava. I és que segons ha explicat el vicepresident sènior de la companyia, Prabhakar Raghavan, en una entrevista per Fortune, gairebé el 40% dels joves fan servir xarxes socials com TikTok i Instagram per buscar restaurants i llocs on menjar, en lloc de Google Maps.
Aquest percentatge s’entén millor quan s’observa el creixement desmesurat que ha experimentat TikTok en el darrer any: la xarxa social xinesa es va convertir en el domini més visitat d’internet durant el 2021 segons Cloudfare, per davant de Google, Facebook o Microsoft, i també en l’aplicació més instal·lada al món segons Apptopia, amb més de 656 milions de descàrregues. A l’Estat espanyol, TikTok també ha tingut un creixement accelerat, però segons un estudi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), l’aplicació és la quarta xarxa social més usada pels espanyols (18,6%), per darrere de Facebook (55,8%), Instagram (45,4%) i Twitter (21,3%).
Adaptar la tecnologia a les noves generacions
La preferència dels joves per xarxes socials a l’hora de cercar restaurants és un dels exemples que ha proporcionat Raghavan per demostrar el canvi de mentalitat de les noves generacions: "Els nous usuaris d'internet no tenen les expectatives i el mindset al qual ens hem acostumat". És per això que Google treballa per incloure noves tecnologies que canviïn el llenguatge i l’experiència de les seves eines de cerca.
Un dels aspectes en què ha incidit el vicepresident sènior de l’empresa és en l’aparença de Google Maps: "La gent jove, els nous usuaris dels mercats emergents, no han vist mai un mapa de paper, però els productes de mapes continuen tenint l'aparença d'un mapa de paper enganxat al mòbil, la qual cosa és un error". En aquesta línia, Google està experimentant amb diverses alternatives. Una d’elles és la inclusió de realitat augmentada a l’aplicació, una tècnica que permeti, per exemple, comprendre instantàniament cap a quina direcció hem de dirigir-nos quan sortim del metro, evitant d’aquesta manera trajectes erronis innecessaris. La companyia també està desenvolupant representacions en 3D en temps real de punts d'interès de grans ciutats, com el Hyde Park de Londres, que serveixin per fer-se una idea prèvia de l’espai i consultar la quantitat de gent que hi ha. Ara mateix només han aplicat aquesta tecnologia a cinc poblacions, però esperen arribar a les 50 al llarg de l'any.