“Les dones ja no es disfressen i actuen des dels valors femenins en entorns masculinitzats”

Anna Inetskaya Enginyera industrial i emprenedora

Categories:

Aida Corón

Anna Inetskaya treballa per potenciar el pensament lògic i creatiu en les noves generacions
Anna Inetskaya treballa per potenciar el pensament lògic i creatiu en les noves generacions | Cedida

Anna Inetskaya té només 35 anys, però compta amb un currículum més que envejable. Des dels 25 anys ha ocupat càrrecs de direcció, una edat en què, com afirma, “ni els títol ni l’experiència es valoren quan ets una dona jove en comparació amb els homes”. Nascuda a Rússia, però catalana des dels 15 anys, ha estudiat Enginyeria Industrial a la UPC i ha cursat un MBA a Esade. Això l’ha portat a treballar en consultoria, en la docència universitària i, ara, a ser emprenedora. Unes etapes ben diferenciades entre elles, però que l’han nodrit per ser la persona que és ara: “Una dona segura amb si mateixa i sense pors”. I és que amb el pas dels anys assegura que ha vist un canvi de paradigma especialment beneficiosos per al talent femení. Una transformació que està portant veure dones que “no es disfressen i actuen des dels valors femenins en entorns masculinitzats”.

La seva trajectòria professional va començar a enfilar camí des de ben petita, quan va decidir que volia seguir el mateix camí que el seu pare: “Ser un business man”. I enalteix business man, en masculí, perquè la figura de la dona empresària encara és un perfil desconegut. “Vaig començar aviat a viatjar amb ell perquè sabia anglès i feia de traductora”, recorda, “aquell món m’agradava i aviat vaig decidir que volia muntar empreses”. Als 15 anys va arribar a Catalunya des de Rússia amb la seva família, i va cursar el darrer any de l’educació obligatòria i el batxillerat al territori. “No tenia clar com funcionava el sistema aquí per poder dedicar-me als negocis, així que vaig consultar al director de l’institut, que em va dir ADE o Enginyeria Industrial”, relata, apuntant la segona opció com la tria, “me’n sortia amb les matemàtiques i la física, així que em van assegurar que m’aniria bé”.

“La clàssica imatge de les noies amb dificultats en dibuix lineal és per naturalesa biològica, mentre que amb la comunicació i altres 'soft skills' és tot el contrari”

Però l’inici de la carrera universitària no va ser fàcil. De fet, “no són uns estudis fàcils”, explica, però “ni per a les noies ni per als nois”, remarca. Sembla que fer aquesta puntualització sigui banal, però Inetskaya actualment està fent un doctorat centrat en les capacitats de les dones i en com preparar les noies per superar una carrera STEAM. Una investigació necessària no només perquè manca talent femení en aquestes àrees, sinó perquè “des del naixement, les nenes tenen unes mancances en aquests estudis”. “Hi ha diferències entre els gènere en orientació, visió i cognició espacial”, apunta, “la clàssica imatge de les noies amb dificultats en dibuix lineal és per naturalesa biològica, mentre que amb la comunicació i altres soft skills com l’empatia o la intel·ligència emocional és tot el contrari”. El primer pas per solucionar-ho, conclou, és reconèixer-ho: “Quan t’hi trobes, no entens perquè certes assignatures et costen més que als teus companys, però si coneixes tot això, pots tenir eines per sortir-te’n amb més facilitat”. Amb la investigació doctoral, cerca tècniques per ajudes les més menudes a superar aquestes barreres i sentir-se valorades en les àrees tradicionalment vinculades als nens.

Un esforç extra per superar-se

La carrera d’Enginyeria Industrial s’havia de completar en cinc anys i aquest va ser el temps que hi va dedicar. “Dels 500 que es matriculen el primer any, acaben els estudis uns 50, i jo vaig ser un d’ells”, rememora amb orgull, “aconseguir-ho, i més sent una de les molt poques dones que hi havia, em va empoderar i em va fer guanyar seguretat”. Una autoconfiança de la seva capacitat per sortir-se’n que, com diu, va ser vital per a la vida professional.

“A ells se’ls diu que obtenen el càrrec per mèrits; a les dones, se’ls pregunta qui les ha posat allà”

Les seves primeres experiències van ser en el món de la consultoria tècnica i industrial, ocupant des de posicions sense responsabilitats fins a càrrecs de direcció. Va adquirir aquesta responsabilitat amb 25 anys i va ser un moment en què la joventut no jugava a favor seu: “Amagava la meva edat perquè no es valorava el meu títol ni la meva experiència; no em prenien seriosament, havia de justificar com podia ser que estigués a càrrec d’un equip de persones més grans que jo”. El temps, les seves capacitat de lideratge i de presa de decisions van ser la clau per superar el qüestionament, però lamenta que un home “no hagi de passar per aquesta situació”. “A ells se’ls diu que obtenen el càrrec per mèrits; a les dones, se’ls pregunta qui les ha posat allà”, lamenta.

El punt d’inflexió professional va arribar amb l’entrada a Nostum com a directora d’innovació, on posteriorment va passar a liderar l’àrea de màrqueting. “Vaig tenir la sort de trobar un CEO que buscava perfils, no persones, edats o gèneres, sinó unes habilitats i una experiència determinada”, recorda. El tarannà de la direcció i l’ambient van ser vitals per sentir-se “valorada i posar en pràctica tots els coneixements adquirits amb el temps”, un fet la va “empoderar més com a dona professional”. La companyia va passar en poc temps de facturar 6 milions d’euros a superar els 30 milions d’euros, i a passar d’un negoci a Platja d’Aro a tenir presència internacional, fins que una successió de fets va portar-la al concurs de creditors.

Promoure les habilitats STEAM

Inetskaya compagina la docència amb la seva companyia. Imparteix vuit assignatures diferents a la UPC, la UPF, IESE i GBSB sobre innovació tecnològica i emprenedoria, una activitat que ja compaginava amb la feina a Nostrum. “És una activitat que sempre m’ha omplert. Fins i tot m’il·luminava quan vaig tenir al meu fill, quan sentia que me n’anava a treballar a l’oficina només per guanyar diners”, comenta. Aquesta mateixa vocació per ensenyar i compartir, i la seva maternitat, van motivar la creació de Giraffa Education, un projecte que vol potenciar el pensament lògic, crític i creatiu en els menuts. Perquè tal com apunta l’enginyera, és en l’edat dels 0 als 6 anys “quan més influenciem en els adults que seran”. La start-up planteja una estructura de continguts basada en activitats educatives i d’entreteniment, seguint el model Montessori, i que ajuden a progressar en matemàtiques, geometria, llenguatge o orientació espacial. “En el cas de les nenes, és una empenta per tenir recursos que les ajudin en aquestes àrees, on la naturalesa fa que hi hagi més dificultats”, afegeix, fent referència a la seva tesi doctoral.

“El context està canviant, les dones lideren des de l’autenticitat, posant en valor les habilitats femenines amb les capacitats tècniques i científiques estudiades"

La companyia va néixer el 2020 i ja suma més de 200 clients. Però aquesta no ha estat la seva única experiència emprenedora, durant l’MBA va engegar un primer negoci immobiliari que va durar dos anys perquè “és un sector molt madur, amb moltes relacions institucionals i difícil d’entrar-hi”. Tot i això, assegura que va ser una empenta per a l’etapa que actualment viu: “El context està canviant, les dones lideren des de l’autenticitat, des de la seva essència posant en valor les habilitats femenines en combinació amb les capacitats tècniques i científiques estudiades. És un bon moment per donar una empenta a les noves generacions i que impulsin el canvi definitiu”. “El món es mou endavant, a una velocitat més gran que abans pels avenços tecnològics. Les dones hem estar en aquest moviment i liderar-lo, cal preparar-nos i crear referents que ens demostri que podem fer-ho”, conclou.

Etiquetes