Langtern, l’app catalana que pren el relleu a Duolingo en l’ensenyament d’idiomes

La plataforma empra la IA per ajudar els professors a crear exercicis a partir de textos i vídeos en línia, que classifica per nivell de dificultat

Marc Vilajosana

En l'actualitat, Langtern permet practicar anglès i xinès, però en el futur pròxim s'incorporaran el castellà i el català
En l'actualitat, Langtern permet practicar anglès i xinès, però en el futur pròxim s'incorporaran el castellà i el català | Kenzhar Sharap (Pexels)

D’ençà de la popularització dels telèfons intel·ligents i les seves apps, la formació autodidàctica ha guanyat pes en la societat, especialment dins del camp dels idiomes. Amb Duolingo com a principal referent, molta gent s’ha animat a aprendre una nova llengua, però sovint el seu ús comença a decaure a mesura que s’avança en profunditat. “Una vegada arribes a un nivell intermedi, en què ja pots més o menys entendre i mantenir una conversa, aquestes aplicacions són totalment inútils”, considera l’emprenedor i científic de dades Noé Casas. Com a estudiant de xinès, el desenvolupador sentia que cap aplicació s'amollava a allò que realment necessitava, així que va posar fil a l’agulla i va crear el que avui coneixem com a Langtern, una app que facilita la tasca tant als estudiants d’idiomes com als seus professors.

Nascuda entre 2021 i 2022, Langtern va llançar-se com una aplicació gratuïta dirigida a les persones autodidactes incorporant diverses funcionalitats, entre les quals destaca especialment el seu cercador de material en línia. Gràcies a l’ús de la intel·ligència artificial, aquesta eina és capaç de classificar els textos, relats, notícies o vídeos en funció del nivell de dificultat que requereixen per ser entesos. “El material es pot obrir a la mateixa app i el navegador té un diccionari integrat”, explica Casas, eina amb què es poden consultar aquelles paraules que no es coneguin. No només això, sinó que també es poden afegir a una baralla de flashcards (targetes d’aprenentatge) per practicar-les més endavant.

Langtern té un cercador que classifica els textos i vídeos d'internet en funció del nivell d'idioma de l'usuari i li permet consultar el diccionari i guardar paraules de vocabulari per practicar

La proposta va convèncer el públic, i en l’actualitat Langtern ja acumula més de 4.000 usuaris entre les seves dues versions, la dedicada al xinès i la dedicada a l’anglès. El científic de dades associa aquest èxit al fet que la seva aplicació està pensada per aquells estudiants “que porten uns mesos o anys i ja comencen a entendre oracions i materials en línia”, un perfil per al qual no hi ha tantes aplicacions en el mercat. Disponibles tant en castellà com en anglès com a idiomes de base, Casas explica que ja treballa a habilitar el castellà com a tercera llengua d’aprenentatge, i que la pròxima que incorporarà serà el català.

Continguts autogenerats per facilitar la feina als professors

Amb una base d’usuaris ja assentada i la mentalitat de començar a monetitzar el projecte, durant el 2023 Casas ha ampliat el focus de Langtern amb la inclusió de noves funcionalitats destinades específicament a professors de llengua. “A partir del material que troben amb el cercador, tenim un motor d’intel·ligència artificial amb què podem crear exercicis de manera automàtica”, desvela el creador. Es tracten de proves de resposta múltiple, d’omplir els buits o de triar si les afirmacions presentades són vertaderes o falses, tot basat en el contingut del text o vídeo triat. Aquests exercicis es creen fent servir l’API de ChatGPT i es poden complementar amb exercicis de creació pròpia per part dels professors, com ara proves de pronúncia, en què els alumnes es gravin llegint, o bé d’escriptura. “Per una banda, fem la feina dels professors més eficient, i per l’altra, fem l’experiència de l’estudiant molt més fàcil, perquè no cal portar llibres ni res”, assegura l’emprenedor.

L'aplicació pot generar exercicis automàtics de vertader o fals, resposta múltiple o d'omplir els buits a partir dels continguts de base escollits

Davant del temor que aquestes tasques continguin errors fruit de la IA generativa, Casas deixa ben clar que “el professor és qui controla la creació del contingut”, i que la verificació humana és essencial. “Nosaltres fem més fàcil que el professor faci la feina”, simplifica. De fet, tots els exercicis autogenerats es poden editar manualment i disposen d’un botó que mostra la frase (en el cas dels textos) o el minut exacte (en els vídeos) de la font amb què s’ha creat aquella pregunta. “D’aquesta manera, el professor és capaç de verificar la correcció de totes les respostes més fàcilment”, afegeix.