Speakspots, la IA menorquina que et planifica un viatge amb només 10 preguntes
L’aplicació calcula els millors trajectes en funció de les preferències dels usuaris, els horaris, el pressupost i el temps destinat
Categories:
La planificació és una tasca essencial per a qualsevol viatge. Localitzar els llocs d’interès, idear els millors recorreguts, calcular quins costos tindrà… Algunes persones ho entomen amb ganes i il·lusió com a avantsala del trajecte, però per a altres és un tràmit feixuc al qual preferirien dedicar-li el mínim temps possible. Per als segons, la solució de Speakspots és com panacea caiguda del cel. Aquesta aplicació web, ideada per l’emprenedor menorquí Andrés Martínez, fa ús de la intel·ligència artificial per crear itineraris personalitzats, amb rutes i horaris, en què l’usuari només ha de respondre un formulari de 10 preguntes per aconseguir un pla de viatge complet.
Com moltes altres solucions efectives, el germen del projecte neix de la necessitat pròpia. “És un problema que tenia quan viatjava. He visitat més de 100 ciutats europees, i no tenia temps per planificar els viatges, perquè suposa unes 10 o 15 hores. És una situació contradictòria: si el planifiques molt bé, perds molt de temps, però si no ho fas bé, tens tota mena d’imprevistos”, relata Martínez. Fins aleshores, l’emprenedor havia fet servir diverses aplicacions per organitzar-se, però cap d’elles li acabava de fer el pes. Però amb l’arribada de la pandèmia, el màster que estava cursant a la London Business School va passar a ser virtual, moment que va aprofitar per tornar a Menorca i començar a desenvolupar el que avui coneixem com a Speakspots.

En el moment en què va començar a treballar en el projecte, encara quedaven tres anys perquè es fes pública l’API per a desenvolupadors de ChatGPT, de manera que va haver de crear pel seu compte el motor d’intel·ligència i la base de dades amb què funciona l’aplicació. Per programar el motor va optar per JavaScript, atès que la seva intenció era crear una aplicació web que, sobretot, fos ràpida, ja que no podia deixar l’usuari esperant dos minuts per resposta. En l’actualitat, el programari supera les 50.000 línies de codi i integra dins seu una cinquantena d’algoritmes, que duen a terme tasques com el càlcul de distàncies, la combinació d’horaris d’obertura o el control pressupostari. “Tots ells són contradictoris, perquè potser l’itinerari que minimitza el temps de desplaçament no coincideix amb el que minimitza el cost de pressupost. Aquí és on vaig introduir el meu coneixement com a viatger, amb una capa intermèdia de regles subjectives”, desvela Martínez.
Speakspots agrupa una cinquantena d'algoritmes que calculen distàncies entre atraccions, limiten pressupostos i combinen horaris d'obertura
Pel que respecta a la base de dades, Speakspots s’alimenta a través de diversos processos automatitzats de raspatge d’informació (web scraping), els quals identifiquen quines són les atraccions turístiques més populars i millor valorades de cada destí, les geolocalitza al mapa i en registra els horaris d’obertura i la durada aproximada de la visita. Ara per ara, l’aplicació disposa de més de 25.000 punts d’interès, 20.000 dels quals s’ubiquen a l’Estat espanyol.
Planificació automàtica i assistent a WhatsApp
L’elaboració de plans de viatge ha estat la base del funcionament de Speakspots des del seu llançament el 2021, però quan ChatGPT es va obrir als desenvolupadors, l’equip -ara mateix consta de sis persones- va veure l’oportunitat d’expandir la interacció amb la seva eina. “Una vegada s’ha creat l’itinerari, l’usuari pot activar un assistent per WhatsApp, que està sincronitzat amb les dades del viatge i pot contestar preguntes”, explica l’emprenedor. A la pràctica, l’eina d’OpenAI actua com a “traductor entre el llenguatge humà i el codi” de Speakspots, fent que sigui capaç d’entendre què li demana l’usuari i donar-ne una resposta adient. Per ara, les seves funcionalitats són limitades, ja que només pot actuar com a recordatori de l’itinerari i com a consultor turístic sobre les activitats i llocs d’interès planificats. Tanmateix, de cara al 2024 Martínez confia que l’eina ja sigui capaç de fer altres tasques, com modificacions en l’itinerari demanades a través de WhatsApp.
Speakspots va llançar-se inicialment com una aplicació de model freemium, en què algunes de les seves funcionalitats estaven capades darrere d’una subscripció de tres euros mensuals. Amb tot, aquesta via no va acabar de funcionar, així que el 2023 van decidir fer un canvi de rumb: passar a un model completament gratuït per a l’usuari que es financia gràcies a la recomanació de rutes turístiques i activitats organitzades per socis comercials especialitzats en el món del turisme, com Civitatis o Tiqets. El model ha demostrat el seu èxit, i l’aplicació ha passat de tenir uns 950 usuaris únics el novembre de 2023 a superar els 6.600 el gener de 2024, amb un ritme de creixement del 150% mensual. Aquest és, de fet, el camí pel qual volen apostar amb fermesa: “Volem fer aliances amb empreses turístiques locals, molt de nínxol i de segments molt específics, com les rutes amb bicicleta o l’ecoturisme, per les quals seria molt difícil arribar a l’usuari sense usar Google Ads”.
Speakspots ofereix 30 destins europeus, dels quals 20 són a Espanya, però l'objectiu és arribar als 50 principals d'Europa i, després, expandir-se a l'Amèrica Llatina
A diferència d’altres solucions similars, Speakspots no té un ventall infinit de destins de viatge, ja que cadascun d’ells són curats de manera intensa per l’equip. “Cada itinerari suposa al voltant de 50 hores de feina humana, a més a més dels processos automatitzats de scraping i d’una capa de revisió de ChatGPT. En aquestes hores, identifiquem les atraccions turístiques, les classifiquem per categories i durada de les visites, captem imatges a través d’Instagram i eliminem duplicats”, rebla Martínez. En aquests moments, l’aplicació disposa d’un total de 30 destins de 10 països europeus, 20 dels quals es concentren a l’Estat espanyol. De Catalunya, ara mateix només hi ha disponible Barcelona, però l’objectiu és incloure totes les capitals de província i principals destins turístics en el curt termini, començant per Sitges i Girona. De fet, l’eina ha incorporat aquest mateix gener la llengua catalana, tant en la interfície com en els itineraris i interaccions amb l’assistent, que fins ara es podien fer en sis idiomes (castellà, anglès, portuguès, francès, alemany i italià). En el futur, la intenció és traduir-lo també al gallec.
L’objectiu més immediat de l’equip és ampliar el nombre de ciutats disponibles i arribar a les 50 durant el primer trimestre de 2024, cobrint així els principals destins europeus. Tanmateix, la intenció a mitjà termini és expandir-se cap a l’Amèrica Llatina, d’on provenen al voltant de dos terços dels seus usuaris. “Brasil, per exemple, és ara mateix per Meta el mercat més important de WhatsApp business, i és perquè hi ha molt costum de xerrar per WhatAapp entre empreses i usuaris, i per això és un mercat molt interessant per a nosaltres”, confessa Martínez. A més a més de l’ampliació de destins, Speakspots treballa entre altres objectius per aquest 2024: la incorporació de la geolocalització per poder presentar ofertes geolocalitzades en temps real, la possibilitat de fer servir l’app sense internet i la integració de la veu en l’assistent.