Identify, una guia cultural al mòbil

L’app ofereix més de 300.000 punts d’interès d’arreu del món amb informació detallada i descomptes per promoure un turisme sostenible

Aida Corón

Identify pot ser la guia cultural al mòbil per als teus viateges
Identify pot ser la guia cultural al mòbil per als teus viateges | MetaData

“Un dia, en una visita als búnquers del Carmel, em vaig quedar mirant un edifici que em va cridar l’atenció. Vaig buscar a internet què era, però no ho vaig trobar. Vaig marxar d’allà amb aquest dubte, però també amb una idea que ràpidament vaig explicar a l’Esteve i l’Aleix. Sense saber-ho, vam crear un nou projecte que m’hauria ajudat en aquella situació i que volem que ajudi a més persones”. Amb situacions quotidianes com aquesta que va viure l’Elena Losantos poden sorgir grans idees com Identify, l’app que ha creat amb els seus tres socis per convertir-se en una mena de guia cultural per als viatges i una plataforma al mòbil per fer les escapades un joc.

L’aplicació utilitza un algoritme propi que llegeix les bases de dades obertes per recollir textos, imatges i informació amb detalls com pàgina web, telèfons, horaris o idioma per emplenar la fitxa de cadascun dels punts d’interès. Actualment, n’acumula més de 300.000 al món classificats en nou categories diferents, com monuments, parcs, històrics, culturals o religiosos. Tots sorgeixen de la cerca prèvia a la xarxa, però passen un filtre de l’equip: “Fem una curació dels continguts entre tots a través de la investigació prèvia que fem de cada lloc i dels meus coneixements en arquitectura”. Un procés que es repeteix cada cop que l’algoritme amplia la base de dades.

L’app mostra més 300.000 punts d’interès cultural al món per atraure el turista cap a un sector que ha patit amb la crisi

El gruix de la informació es concentra a Espanya, tot i que l’app pot ajudar qualsevol turista que faci una escapada per Europa. “Tenim punts d’arreu del món, però els nostres principals usuaris ara són espanyols i els viatges curts preferits són arreu del continent, així que ens hem centrat aquí”, comenta Losantos. I és que d’aquí provenen el 90% dels usuaris, que tant poden utilitzar la solució per planificar amb antelació la ruta o per consultar els llocs in situ.  Segons la informació recaptada, el perfil de turista espanyol organitza els viatges en poc temps i són escapades per aprofitar els caps de setmana o els ponts. L’aplicatiu suma prop de 5.000 persones registrades.

Imatge: Cedida

Navegar pel mapa per descobrir

La navegació per l’aplicació és senzilla. Mitjançant la geolocalització, apareix un mapa amb icones diferents dels punts d’interès segons la categoria. Si es selecciona un, apareix la fitxa amb la informació del lloc i l’opció de guardar-lo, incloure’l en una ruta personalitzada o accedir a les indicacions per arribar-hi des del punt on ens trobem.

Per tal de crear comunitat, la interfície permet contactar amb els altres usuaris que utilitzen Identify. Es poden visualitzar els països i llocs visitats, rutes que hagi creat i seguir-los.

Viatjar i obtenir premis

Identify va néixer només com una guia, però amb el temps ha virat el model de negoci cap a la inclusió d’acords amb empreses del sector i obtenir monetització. L’entrada de l’últim membre de l’equip, la CMO, Noelia Losantos, va ser el punt d’inflexió: “Afegim la gamificació perquè els usuaris, quan arriben a algun lloc situat al nostre mapa, l’identifiquin i guanyin punts per pujar al rànquing. Com més punts tinguis, més accés a recompenses com descomptes en entrades”. “L’aplicació és només de cultura perquè volen ajudar un sector que sempre ha tingut menys recursos dels necessaris i que ha patit molt amb la pandèmia”, continua la CEO i cofundadora, “fem pedagogia del consum de cultura, desestacionalitzem el turisme  i evitar la massificació de certes zones”. Entre els clients hi ha ajuntaments, museus, teatres i altres emplaçaments que volen promocionar esdeveniments i espectacles. De cara al 2023, volen ampliar aquesta cartera amb empreses turístiques com hotels.

Identify incorpora la gamificació per promoure l'ús de l'aplicació i enganxar els usuaris amb ofertes

L’edat és un altre element important. Per qüestió de recursos econòmics, la cultura acostuma a ser més accessible per a classes més adinerades o persones de mitjana edat. Tot i que fins ara l’aplicació ha atret, segons Losantos, persones de 40 anys o més, confien que les promocions siguin un ganxo per atraure usuaris més joves: “Els interessa la cultura, però no sempre la tenen a l’abast. Una app al mòbil pot ser un bon recurs perquè descobreixin el seu entorn, aprenguin i es converteixin en futurs consumidors de cultura”.