Improfit: visió per computació al servei de l’exercici infantil
La ‘start-up’ catalana treballa amb escoles i gimnasos per oferir-los una plataforma digital que monitora el moviment en temps real i ajuda a corregir la postura a l’hora d’entrenar
Categories:
El sedentarisme és un dels grans problemes de la societat del segle XXI, amb conseqüències directes en el benestar de les persones. Segons la darrera Enquesta de salut de Catalunya (ESCA), amb dades del 2022, el 50% de la població té sobrepès o obesitat, una xifra que creix amb l’edat. La tecnologia acostuma a citar-se com un dels detonants d’aquesta situació, però els fundadors d’Improfit tenien clar que podia ser utilitzada com una solució. Nascuda el 2021, aquesta start-up barcelonina ha aprofitat les característiques de la intel·ligència artificial i la visió per computació per construir una plataforma que digitalitza el moviment de les persones i les ajuda a fer exercici amb correccions i tutorials. “L’anàlisi actua com si fos un entrenador personal, però sense assistència humana”, sintetitza l’enginyer de visió per computació de la companyia, Jordi Burgués.
La solució d’Improfit es basa fonamentalment en la predicció de moviments del cos humà. Gràcies a una sèrie de models d’intel·ligència artificial desenvolupats per l’equip, la plataforma pot identificar correctament la posició dels ossos i músculs de la persona que s’està enregistrant i comparar-los amb les diferents classes d’exercicis anaeròbics. El resultat d’això és una aplicació que mostra la imatge en temps real de l’usuari, amb un esquelet virtual que captura els seus moviments i indica quantes repeticions fa i el grau de correcció de l’exercici que hagi seleccionat. “És tecnologia no invasiva, ja que l’usuari no necessita res més que una càmera, és accessible des de qualsevol lloc amb bones condicions d’il·luminació i els resultats són instantanis”, rebla Burgués.
Promoure l’esport infantil
L’accessibilitat és un punt clau, perquè el projecte està pensat especialment per a entorns on la pràctica de l’esport s’executi de manera amateur, com escoles o gimnasos. De fet, Improfit neix originalment com una iniciativa per combatre l’obesitat infantil a Llatinoamèrica, territori on se situen la majoria dels clients de l’empresa i amb què els fundadors tenen una estreta relació. “Per alguns nens era l’únic esport que realitzaven durant el dia, més enllà de tornar de l’escola. De fet, hem estat en zones que, respecte a Europa, pateixen un endarreriment molt gran en infraestructures i promoció de l’esport, tenen un estil de vida poc saludable”, explica Burgués.
És per aquesta raó que el catàleg d’Improfit aposta pels exercicis més generalistes, que no requereixin una gran precisió i que es puguin fer sense tenir coneixement en la matèria. “Intentem que siguin moviments on minimitzem la possible lesió de l’usuari. Són exercicis molt genèrics, ho hauries de fer molt malament per lesionar-te”, considera el desenvolupador, que també té en compte la impredictibilitat dels infants com una variable de risc. “El producte actual no busca la precisió, sinó promoure el moviment. Hem vist escenaris que et fan posar les mans al cap. Donades aquestes condicions, és millor no ser molt restrictiu”, afegeix.
Improfit va néixer com una manera de combatre l'obesitat infantil i fomentar l’esport a Llatinoamèrica a través de la tecnologia
Entre les diverses aplicacions que la companyia ha implementat al continent americà destaca especialment la col·laboració amb Futbolito Bimbo, una iniciativa de Bimbo per promoure l’esport a Mèxic a través de tornejos de futbol infantil. L’equip d’Improfit es va encarregar de desenvolupar una aplicació d’entrenament físic per als nens i nenes, en què cada setmana se’ls proposava fer una sèrie de rutines d’exercicis i se’ls avaluava en funció de com de bé els executessin, la qual cosa els feia sumar punts i avançar en una classificació. “Van participar més de 3.000 nens i va ser tot un èxit”, recorda l’enginyer.
B2B2C amb portes obertes a la rehabilitació
Improfit té una vocació B2B2C, és a dir, que el seu programari no es posa a disposició directa del consumidor final, sinó que es desenvolupa de manera individualitzada per l’empresa o entitat, que és qui l’ofereix al públic. “Volem que sigui personalitzable al 100% per part del client, i com que cadascun vol una cosa molt diferent, vam pensar que un producte molt tancat no es podia modelar massa”, justifica Burgués. Així que van optar per dissenyar un nucli tecnològic i una llibreria amb diversos exercicis, que es va ampliant amb el temps, i a partir d’aquí s’adapten a les exigències de cada client. Un altre dels raonaments és la capacitat d’arribar a un públic més ampli: “Anar a buscar l’usuari final a casa seva és una cosa força complicada, has de picar la porta, i és quelcom que no veiem accessible i no ens agradava. Preferíem tenir tots els clients del gimnàs A o de l’escola B”.
L'equip treballa per adaptar la base tecnològica de la plataforma a la precisió que demanda el món de la rehabilitació clínica
La plataforma d’Improfit per promoure l’esport ja es fa servir en múltiples escoles i gimnasos especialment a l’Amèrica Llatina, però també compten amb clients a Europa i al Canadà, entre altres. I tot i que continuen expandint i millorant aquesta solució, l’equip ha estat treballant durant el darrer any per adaptar la base tecnològica al món de la rehabilitació. “De la mateixa manera que preveiem el moviment del cos, també podem fer-ho amb les mans, i això ens permet fer rutines d’entrenament, de l’estil de ‘posa aquestes boles aquí’, que es fan servir per a persones que han patit un ictus o per avaluar les capacitats cognitives”, desvela Burgués. Es tracta d’un camp en què la precisió és molt més rellevant que no pas el fitness amb el qual treballen, així que implica molta més feina de poliment, però és un dels focus de la companyia en l’actualitat.