SeniorDomo: el rellotge que retorna l’autonomia a la gent gran

El dispositiu intel·ligent pot monitorar els paràmetres vitals, detectar caigudes i situacions perilloses i alertar els familiars per telèfon

Marc Vilajosana

Gairebé 6.000 famílies han fet servir SeniorDomo des del seu primer llançament el 2019
Gairebé 6.000 famílies han fet servir SeniorDomo des del seu primer llançament el 2019 | Cedida

Quan el 2016 el seu pare va emmalaltir d’esclerosi lateral amiotròfica (ELA), Angel Puertas va sorprendre’s de la manca de digitalització que sofria el món de l’atenció per a la gent gran. Enginyer de formació i havent treballat tota la vida en consultories tecnològiques, aquest va ser per ell un punt d’inflexió: Puertas i els seus socis van deixar les feines i van invertir tots els estalvis per crear una solució que canviés el panorama. El resultat d’aquesta aposta és SeniorDomo, un rellotge intel·ligent destinat a persones grans i dependents que des de la seva posada en marxa el 2019 ja han fet servir gairebé 6.000 famílies.

L’objectiu de la start-up, flamant guanyadora del premi al sector serveis de la segona edició dels Catalunya Impacta, és ben clar, tal com exposa Puertas: “El que volem és protegir i ajudar les persones grans les 24 hores del dia a qualsevol lloc”. De fet, el projecte s’origina d’un grup de famílies que tenien en comú la problemàtica de la dependència de persones grans. A partir d’entrevistes i debats, l’equip va identificar les principals mancances que experimentaven, i van dissenyar el rellotge per intentar cobrir-les. Així, la primera versió de SeniorDomo ja incorporava algunes de les funcions nuclears del dispositiu, com un botó per avisar en cas d’emergències, un detector de caigudes i el monitoratge de les constants vitals.

Tanmateix, el producte ha continuat evolucionant al llarg de les quatre iteracions que acumula, amb canvis tan importants com la inclusió d’una targeta SIM per poder fer trucades amb els familiars amb les mans lliures, ja que, fins aleshores, el rellotge només alertava els familiars a través d’un missatge en una app del mòbil. “Ens vam adonar que calia incloure una notificació d’emergència. Que arribés una notificació als fills estava bé, però si no podien fer res, era una situació complexa”, comenta Puertas. Amb l’addició de la comunicació per veu, el projecte va començar a créixer molt ràpidament, ja que no només es pot utilitzar en casos d’emergència, sinó que també permet trucades normals —amb un nombre limitat de telèfons mòbils— sense que la persona gran no hagi de tenir un smartphone propi.

Puertas: “El que volem és protegir i ajudar les persones grans les 24 hores del dia a qualsevol lloc”

5 milions de dades monitorades

La clau de SeniorDomo es basa en la informació que el dispositiu monitora de manera constant. A través dels sensors que incorpora, el rellotge analitza tres tipus de dades: l’activitat física (moviments de canell i passos), els signes vitals (pols i tensió arterial, saturació i temperatura) i la ubicació de la persona, tant en interiors com en exteriors. Amb tota aquesta informació, els diversos algoritmes que conformen el software de l’aparell tracen un perfil estadístic de cada usuari, de manera que els permeti detectar situacions de risc que se surtin de la normalitat: “Com que sabem a quina hora s’aixeca la persona que fa servir el rellotge, podem detectar si hi ha una activitat inusual i no s’ha aixecat; si la persona té alzheimer, podem detectar si ha sortit de la zona de seguretat i s’ha perdut…”. En total, cada dia l’equip analitza més de cinc milions de registres d’informacions que arriben de tots els usuaris del rellotge, i en el moment que es detecta un problema, el sistema contacta automàticament amb els familiars designats.

La informació monitorada es posa a disposició de les famílies a través d’una aplicació que poden descarregar als telèfons mòbils, des de la qual se’ls avisarà si succeeix alguna situació anòmala. Per evitar provocar preocupació excessiva, la majoria d’alertes menors s’envien a través de notificacions, i només es realitza una trucada quan es detecta una caiguda, una situació greu o quan és el mateix usuari qui pitja el botó per trucar. A través d’aquesta app, les famílies poden consultar l’històric d’alarmes rebudes, un resum setmanal de l’activitat física o les condicions vitals, però existeixen certes limitacions amb la voluntat de preservar la privacitat i intimitat de les persones usuàries. “Volem que se sentin protegides, però sense creuar una barrera”, sintetitza Puertas. Així, per exemple, dades com la ubicació només són visibles en casos d’emergència.

SeniorDomo monitora les constants vitals, l'activitat física i la ubicació de les persones grans per detectar situacions de risc i mantenir la calma en els familiars, però sense violar la privacitat dels usuaris

El rellotge es ven a un preu de 99 euros en dos colors (blanc i negre), mentre que el servei s’ofereix amb una subscripció mensual de 12,99 euros (119,90 en el pla anual). SeniorDomo no és un producte mèdic com a tal, ja que no disposa de cap certificat oficial, sinó que s’emmarca dins del món de l’assistència personal. Amb tot, el producte s’ha desenvolupat amb l’assessorament de professionals del sector per “conèixer els paràmetres de supervisió i aportar el màxim valor a les famílies”. A més, també col·laboren amb entitats socials, residències, centres de dia i CAP, des d’on moltes vegades detecten les primeres alarmes que condueixen als processos de dependència. “Són dos mons que han d’estar integrats, i és un repte important per tots”, considera el cofundador de SeniorDomo.

En l’actualitat, SeniorDomo té al voltant de 5.000 famílies actives fent servint el servei, amb una presència consolidada a l’Estat espanyol i alguns clients a Itàlia i França. Puertas considera que es troben en un “moment de maduresa” en què el creixement s’està consolidant, i esperen poder arribar a tenir entre 8.000 i 10.000 clients de cara al 2024. Paral·lelament, el fet de treballar braç a braç amb les famílies i la gent gran els ha fet identificar altres problemàtiques que afronten aquestes persones, i de cara a l’any vinent preveuen llançar dos nous productes que ataquin la soledat no desitjada i un segon aspecte relacionat amb el món de la salut.