Heron Sant Feliu, la pedrera catalana dels eSports

El municipi llobregatenc acull el primer centre d’alt rendiment publicoprivat d’Europa especialitzat en esports electrònics

Marc Vilajosana

El CAR Heron Sant Feliu aposta per obrir la formació en esports electrònics a tota la ciutadania, més enllà del seu nivell adquisitiu
El CAR Heron Sant Feliu aposta per obrir la formació en esports electrònics a tota la ciutadania, més enllà del seu nivell adquisitiu | Cedida

“Volem democratitzar els eSports i obrir-los a la ciutadania”. Aquesta idea sintetitza la voluntat d’Heron Sant Feliu, la primera col·laboració publicoprivada d’Europa per impulsar un Centre d’Alt Rendiment (CAR) per formar els futurs professionals dels esports electrònics del país. Aquest tipus d’instal·lacions ja proliferen al territori, amb clars exemples com el Barcelona International Gaming Center (BIGC) a la capital catalana. Amb tot, aquestes iniciatives acostumen a ser de titularitat privada i vinculades als clubs que les impulsen, una situació contra la qual vol reivindicar-se la proposta del municipi llobregatenc.

Darrere del nou centre d’alt rendiment es troba Heron eSports, un equip d’esports electrònics que ha decidit fer el pas a la formació. “Som un grup de persones que ha treballat des de fa més de set anys en el sector dels eSports de manera amateur, buscant una manera de guanyar-se la vida professionalment en un sector en què, o formes part de l’elit, o no hi ha manera”, relata el project manager de les noves instal·lacions, Albert Carpi. El canvi sorgeix de la frustració d’obtenir bons resultats esportius any rere any, però ser incapaços de fer el salt al món professional. “La pandèmia ha accelerat molt la formació d’equips amateurs, però només es dona suport als equips líders, no es treballa la base de la piràmide”, considera l’impulsor del projecte.

Carpi: "Volem convertir Sant Feliu de Llobregat en la capital catalana de la formació en eSports"

Des d’Heron eSports volen trencar aquesta tendència, i han trobat en l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat l’aliat idoni per construir un projecte publicoprivat amb una visió més àmplia. “Hi ha molt de talent ocult, però moltes famílies no es poden permetre tenir un equip informàtic com el que es necessita per competir”, apunta Carpi, qui veu necessari establir una institució que posi a peu de carrer l’ensenyament de tècniques i tàctiques de l’esport electrònic. I l’ambició de la iniciativa no és poca: “Sant Feliu és un caldo de cultiu d’agents del sector molt potent. Barcelona segueix sent el referent, però ens agradaria que Sant Feliu es convertís en la capital de la formació en eSports”.

Una formació multidisciplinària

Per aconseguir-ho, el CAR compta amb un equip formador que està especialitzat en sis videojocs competitius: Valorant, League of Legends, Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite i Call of Duty. Això no obstant, els gestors estan oberts a ampliar més competicions en cas de registrar una alta demanda, com es podria donar amb altres videojocs populars com Fifa. A més, les instal·lacions ja preveuen l’arribada de clubs que comptin amb el seu propi equip formatiu, de manera que no caldrà centrar-se en un d’aquests sis títols per poder entrenar i aprendre al nou espai.

Per Carpi, la intensitat dels entrenaments dels equips d’eSports és comparable a la dels clubs esportius d’elit. “La formació es basa en sessions d’entrenament pràctiques amb partits amistosos i treball en mecàniques, memòria muscular i jugades assajades”, explica el project manager d’Heron Sant Feliu, uns esforços que es complementen amb teoria: “Realitzem visionats dels encontres per repassar errors i buscar correccions i visualitzem els partits dels rivals per saber contra qui t’enfrontes i com juguen”, aclareix.

El CAR Heron Sant Feliu està obert a equips amateurs de la ciutat
El CAR Heron Sant Feliu està obert a equips amateurs de la ciutat

La formació d’Heron Sant Feliu no es limita als jugadors, sinó que el centre d’alt rendiment vol esdevenir també una pedrera de preparadors i entrenadors d’esports electrònics. Aquest perfil de professionals sol situar-se entre els 25 i els 30 anys, una edat en què “ja han passat la seva etapa més activa de jugadors, i potser ja no poden rendir al mateix nivell, però poden ensenyar a una futura generació”, apunta Carpi. La majoria d’aquests formadors tenen passat com a jugadors, sigui a escala professional o amateur, però també existeix un percentatge que prové dels àmbits del lleure o de la comunicació. “Hi ha gent que potser no li va tan bé jugar, però que té unes capacitats d’anàlisi i comunicació molt potents. Determinades soft skills, com la memòria muscular, es poden preparar sense haver d’accedir al joc”, assevera l’impulsor del projecte.

El CAR, a les instal·lacions del qual ja hi està entrenant l’equip SF Lighteens, obrirà les portes aquest setembre a la recerca tant d’entitats dedicades als eSports en l’àmbit local com a clubs esportius que vulguin fer la passa al món de l’oci electrònic. “Els clubs d’esports tradicionals estan perdent públic en l’escletxa d’edats d’entre 14 i 22 anys. La creació de seccions per a esports electrònics els pot ajudar a recuperar aquesta massa social”, assevera Carpi, i posa com a exemple de bona gestió el cas del Club Natació Sabadell.

Carpi: "Els clubs d’esports tradicionals estan perdent públic en l’escletxa d’edats d’entre 14 i 22 anys, i el poden recuperar amb seccions d’eSports"

El pes com a actor social

Més enllà de l’aprovisionament d’equips informàtics i de la formació especialitzada, el CAR Heron Sant Feliu vol convertir-se en un agent a disposició de la població del municipi llobregatenc. El centre aposta fort pel seu vessant divulgatiu a través de tallers i jornades formatives sobre bona alimentació, ciberassetjament i escletxa de gènere, entre altres temàtiques. “Els eSports comparteixen valors i hàbits amb l’esport tradicional. El que busquem és baixar-los del pedestal i acostar-los a la ciutadania”, assevera Carpi. Aquests esdeveniments informatius es realitzaran en col·laboració amb el comerç local, amb la voluntat “d’integrar el màxim d’agents possibles” de la ciutat.

Els eSports són una realitat cada vegada més assentada en el territori. Només a l’Estat espanyol, el sector va generar uns ingressos de fins a 35 milions d’euros el 2019 segons les dades recollides per l’Asociación Española de Videojuegos (AEVI), una xifra que representa el 4% de la riquesa generada mundialment per la indústria. “La pandèmia ha madurat el sector, potser fins i tot l’ha accelerat un any o dos”, apunta el project manager d’Heron Sant Feliu, qui també valora positivament la creació de la primera lliga catalana d’eSports, tot i que opina que “potser s’ha volgut fer massa ràpid i no ha comptat amb un assessorament adequat”. Per donar suport a aquesta expansió del sector, el centre prepara a curt termini un projecte de divulgació dels esports electrònics “més enllà de l’entrenament i el joc”, per demostrar que existeix un ecosistema “amb moltes més oportunitats laborals” per a perfils com els psicòlegs esportius, els fisioterapeutes o els nutricionistes.