President de l’Edutech Clúster

Intel·ligència artificial en educació: una mirada crítica des de l’ètica, l’orientació pedagògica i la validació d’eines

"La tecnologia educativa basada en IA ha d’estar subordinada a un propòsit pedagògic clar"

La irrupció de la intel·ligència artificial (IA) en l’àmbit educatiu ha generat un entusiasme sense precedents, però també ens convida —com a clúster— a reflexionar des de múltiples angles. La IA no només transforma eines o metodologies, sinó que posa sobre la taula preguntes fonamentals sobre el propòsit, els límits i les condicions d’ús d’aquestes tecnologies en contextos educatius reals.

Ètica: més enllà de la part tècnica

A l’Edutech Clúster considerem que qualsevol avanç tecnològic ha d’anar acompanyat d’una reflexió ètica profunda. La IA aplicada a l’educació té un enorme potencial, però també pot amplificar desigualtats si no es dissenya i implementa de manera responsable.

"La IA aplicada a l’educació té un enorme potencial, però també pot amplificar desigualtats si no es dissenya i implementa de manera responsable"

Com s’entrenen els algoritmes? Quins biaixos contenen les dades? Es garanteix la privacitat de l’alumnat? Aquestes són preguntes clau que han de guiar tant el disseny de les eines com les polítiques públiques que les regulen.

Orientació pedagògica: IA al servei de l’aprenentatge

La tecnologia educativa basada en IA ha d’estar subordinada a un propòsit pedagògic clar. Des del clúster defensem que el focus ha d’estar en l’aprenentatge significatiu, la personalització real i l’apoderament del professorat. La IA no substitueix els docents, sinó que pot ser una aliada valuosa si s’utilitza per donar suport a decisions educatives basades en dades i facilitar l’atenció a la diversitat.

"Des del clúster defensem que el focus ha d’estar en l’aprenentatge significatiu, la personalització real i l’apoderament del professorat"

És essencial que les solucions d’IA es desenvolupin en diàleg amb la comunitat educativa, recollint les seves necessitats reals i validant-ne l’impacte a l’aula.

Validació i evidència: IA contrastada i segura

En un mercat on proliferen les solucions basades en IA, és crucial distingir entre eines prometedores i aquelles amb impacte real. Per això, un dels compromisos de l’Edutech Clúster és fomentar una cultura d’avaluació rigorosa: necessitem evidències empíriques, estudis comparatius i mecanismes de validació que assegurin que les eines aporten un valor real al procés educatiu. Col·laborar amb universitats, centres de recerca i docents en actiu és fonamental per legitimar l’ús de la IA i promoure’n un ús responsable.

"Col·laborar amb universitats, centres de recerca i docents en actiu és fonamental per legitimar l’ús de la IA i promoure’n un ús responsable"

La IA pot ser una gran aliada si es desenvolupa i aplica des d’una visió compartida entre desenvolupadors, educadors, investigadors i responsables institucionals. Des de l’Edutech Clúster treballem per crear ponts entre aquests actors, fomentant entorns d’experimentació segura, reflexió crítica i millora contínua, com és el fòrum EdTech Congress Barcelona, perquè el futur de l’educació no passi només per utilitzar IA, sinó per fer-ho amb propòsit, evidència i impacte.