Educació prohibeix els mòbils i restringeix l’ús de les pissarres digitals
En el curs actual, els dispositius mòbils només es podien fer servir a les aules per finalitats educatives
Categories:
El Departament d’Educació ha anunciat aquest divendres que es prohibeix l’ús dels telèfons mòbils a l’aula en totes les etapes de l’educació obligatòria a partir del curs vinent. Així ho ha detallat la conselleria després d’analitzar les conclusions elaborades per un grup d’experts i Ivàlua (Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques). A més a més, restringirà progressivament les pissarres digitals interactives a educació infantil i eliminarà l’ús de les tauletes digitals en la mateixa etapa educativa.
Aquest curs, els mòbils ja estaven prohibits en tots els cursos a excepció de l’ESO on es podien usar per finalitats educatives. A partir del curs vinent, ja no serà una possibilitat, així com tampoc ho seran els rellotges intel·ligents. Més enllà d’infantil, sí que es podran usar les tauletes i les pissarres digitals en casos puntuals. Per altra banda, s’ha decidit ajornar un curs l’entrega d’ordinadors portàtils: a partir del 2026-2027, en lloc de ser el de cinquè de primària qui obtinguin aquests dispositius, seran els de sisè. També se’ls entregarà als alumnes de Formació Professional (FP) bàsica.
Entre les mesures incloses en el Pla de digitalització responsable hi ha una guia per a l’acompanyament familiar, que es farà arribar a les famílies el setembre vinent i que recomanarà als centres que els seus punts es tractin a les reunions d’inici de curs. Aquesta inclou també accions destinades al docent sobre competències digitals, com treballar la detecció i anàlisis de notícies falses o la formació de noves eines digitals, com la intel·ligència artificial (IA).
La decisió de prohibir els mòbils ja l’han presa un 40% dels centres d’ESO el 2024-2025, segons el Departament d’Educació, i un 89,6% dels docents han percebut efectes positius en la regulació de l’ús als centres. Les millores s’han donat en àmbits com la convivència, l’atenció, el ciberassetjament, les incidències o el rendiment acadèmic. L’estudi apunta que, del total dels docents i direccions consultats, el 68% s’ha mostrat d'acord amb aquesta prohibició, fins i tot per finalitats educatives.
Ampli suport de famílies i sindicats
A la comissió que ha treballat aquesta mesura hi ha participat una cinquantena de persones, professionals i representants d’organitzacions i entitats relacionades, com Aixeca el Cap o Adolescència Lliure de Mòbils. Algunes d’elles han apuntat al fet que els ordinadors es podrien quedar sempre a l’aula i no portar-los cap a casa, o que les pissarres digitals i les tauletes s’haurien de restringir més enllà de l’etapa infantil.
Per part de les Associacions Federades de Famílies i Alumnes de Catalunya (aFFaC), s’ha valorat com a bona notícia i es demana reforçar l’educació crítica cap a les tecnologies per tal que “els adolescents sàpiguen com enfrontar-se als perills de les xarxes i entenguin que una altra digitalització és possible, més sobirana”. Per la seva banda, la USTEC-STECs aplaudeix la decisió, a l’hora que lamenta que aquesta arribi tard després d’inversions milionàries en material.