Vicepresident d'EduTech Cluster i director de productes educatius del Grup Edebé
Cap a una educació digital conscient i transformadora
"Necessitem una transformació pedagògica que garanteixi equitat, ètica i sentit educatiu en l'ús de la tecnologia"
La relació entre tecnologia i educació ha evolucionat de manera accelerada en els últims anys. Ja no es tracta només d'integrar eines digitals a les aules, sinó de repensar globalment el sistema educatiu en un món digitalitzat. La tecnologia, lluny de ser un simple mitjà, modela les nostres maneres d'aprendre, relacionar-nos i construir-nos com a individus i comunitats. No obstant això, aquest procés està marcat per una tensió constant entre l'entusiasme per les promeses tecnològiques i la preocupació pels seus riscos.
Entre el solucionisme tecnoutòpic i la resistència pessimista, s'obre un espai necessari per a la reflexió i l'acció informada. La clau està a construir una educació digital conscient, on la tecnologia sigui un instrument al servei dels projectes educatius i no una fi en si mateixa. Tot l'esmentat prèviament serà l'eix central del EdTech Congress Barcelona 2025, que tindrà lloc els dies 18 i 19 de febrer al Palau de Congressos de Fira Barcelona, organitzat per l’EduTech Clúster.
"La tecnologia modela les nostres maneres d'aprendre, relacionar-nos i construir-nos com a individus i comunitats"
La digitalització educativa no ha de reduir-se a la incorporació de dispositius o plataformes. Es tracta d'un canvi estructural que afecta metodologies, avaluació, governança i a la mateixa cultura escolar. La tecnologia permet dissenyar entorns d'aprenentatge més personalitzats, fomenta habilitats clau com la col·laboració i la resolució de problemes, i ofereix noves formes d'avaluació per a l'aprenentatge. No obstant això, el seu impacte ple encara no s'ha materialitzat a causa de la desigualtat en l'accés, la falta de formació docent i l'absència d'estratègies pedagògiques sòlides. És fonamental que generi projectes educatius coherents en els quals la tecnologia ajudi a solucionar les necessitats reals de cada context, evitant així la bretxa entre expectatives i realitats.
La irrupció de la intel·ligència artificial en l'educació amplia les oportunitats de personalització i accés al coneixement, però també planteja nous riscos. Diverses de les taules rodones i tallers del EdTech Congress Barcelona se centraran en aquests riscos. La bretxa digital, que semblava estar tancant-se, es reobre amb desafiaments d'accés, ús i comprensió crítica d'aquestes eines. Si no es gestiona adequadament, la IA pot generar noves desigualtats i biaixos que afectin l'equitat en l'educació.
Perquè la IA sigui una aliada en l'ensenyament, la seva implementació ha d'estar guiada per principis ètics, garantint transparència, protecció de dades i formació crítica tant per a docents com per a estudiants. Només així es podrà evitar la dependència tecnològica i la deshumanització de l'aprenentatge.
"És fonamental generar projectes educatius coherents en els quals la tecnologia ajudi a solucionar les necessitats reals de cada context, evitant així la bretxa entre expectatives i realitats"
Un dels aspectes més urgents en la relació entre tecnologia i educació és la necessitat d'una sobirania digital. Les institucions educatives han de tenir la capacitat de decidir com desenvolupar i utilitzar la tecnologia en funció dels seus valors i objectius pedagògics. Això implica avaluar l'impacte real de les eines digitals i evitar-ne l’adopció impulsada per modes o pressions de mercat. A més, la col·laboració entre la comunitat educativa, la recerca i la indústria tecnològica és clau per a dissenyar solucions alineades amb les necessitats reals d'estudiants i docents. Només un enfocament participatiu permetrà construir futurs educatius més equitatius, innovadors i adaptats als desafiaments de la societat digital.
L'educació digital no ha d'estar determinada per la tecnologia, sinó per decisions educatives informades i reflexives. Més que una digitalització acrítica, necessitem una transformació pedagògica que garanteixi equitat, ètica i sentit educatiu en l'ús de la tecnologia. Implicar a tota la comunitat és fonamental per a entendre les diferents posicions. En l’EdTech Congress Barcelona, compartirem valors, percepcions, opinions i experiències entre equips directius de centres, docents, alumnat, el sector edtech i les administracions públiques.
El repte és gran, però també ho és l'oportunitat. És el moment de liderar el canvi amb visió, responsabilitat i compromís, assegurant que la tecnologia enriqueixi l'educació sense substituir l'essencial: l'aprenentatge humà en comunitat.