Presidenta de Young IT Girls i enginyera de Telecomunicacions

La doctora impostora

"Per poder lluitar contra la síndrome de la impostora és clau saber que no estàs sola"

El doctorat industrial és una oportunitat única per als estudiants universitaris per connectar la teoria amb la pràctica i aplicar els seus coneixements en un entorn empresarial real. Els doctorands treballen en col·laboració amb una empresa o una organització, mentre que alhora completen els requisits per a la seva tesi. Aquesta combinació de recerca acadèmica i experiència professional pot proporcionar una perspectiva valuosa i un conjunt d'habilitats que ajuden els estudiants a destacar en el mercat laboral.

A Catalunya, hi ha moltes oportunitats per a doctorats industrials en una àmplia varietat de sectors, des de la tecnologia fins a la salut, passant per la ciència dels materials o la química. Els estudiants tenen l'oportunitat de treballar en projectes rellevants per a les empreses i les organitzacions, i alhora contribuir a la recerca científica avançada. Aquesta col·laboració entre universitats i empreses pot ser beneficiosa per a ambdues parts i s'hauria de potenciar encara més des de les universitats, ja que les companyies poden accedir a coneixements i recursos que poden ajudar-les a millorar els seus productes i serveis; i les universitats poden tenir accés a una font constant de problemes i desafiaments que els ajuden a mantenir-se al capdavant en la recerca.

"Una dificultat comuna, tant en el cas del doctorat industrial com de l'acadèmic, és l'anomenat síndrome de la impostora"

Malauradament, una dificultat comuna, tant en el cas del doctorat industrial com de l'acadèmic, és l'anomenat síndrome de la impostora. És un problema comú en general entre els estudiants i les estudiantes de doctorat, però afecta especialment a les dones o persones de grups minoritaris. Aquesta síndrome pot fer que se sentin com si no estiguessin capacitats per a la seva tasca de recerca, i tinguin la sensació que en qualsevol moment les companyes i supervisores ho descobriran.

Això també s'accentua perquè la recerca és un món fascinant, però alhora desconegut. Molts cops pots tenir la sensació que estàs fent voltes i no avances, però quan ho mires amb perspectiva, vas descobrint que progressivament tot va encaixant i és probable que hagis avançat molt més del que pensaves. Molt important també és celebrar les petites victòries que es van aconseguint cada dia, recordar on estaves quan vas començar i recapitular tot el que has descobert des de llavors.

"Per poder lluitar contra la síndrome de la impostora és clau saber que no estàs sola"

Per poder lluitar contra aquesta síndrome és clau saber que no estàs sola. Per una banda, és rellevant confiar en els i les teves supervisores i no tenir por a cometre errors, que és quan més s'aprèn. Per una altra banda, és valuós tenir una xarxa de suport, siguin altres estudiantes de doctorat o bé familiars i amistats. Finalment, una eina que pot ser de molta utilitat, tant per la recerca mateixa com per lluitar contra la síndrome de la impostora, és portar un diari de recerca on vas apuntant els descobriments i, encara més important, els problemes que t'has trobat i com els has solucionat. Amb aquest diari t'adonaràs que et serà de molta utilitat quan hagis d'escriure un article científic, una conferència o la tesi.

En  definitiva, fer un doctorat, sigui industrial o acadèmic, és una oportunitat d'aprenentatge sobre la teva recerca, però sobretot, de creixement personal i de desenvolupament de la resiliència i constància.

Etiquetes