La UdG impulsa un projecte per frenar la vespa depredadora amb IA
La proposta es basa en un sistema automatitzat de detecció mitjançant la visió per computador i sensors òptics
Categories:
Un grup d’investigadors de la Universitat de Girona (UdG), conjuntament amb la Universitat de les Illes Balears (UIB), ha posat en marxa un projecte per intentar aturar espècies de vespa depredadora usant la intel·ligència artificial (IA). La proposta es basa a implementar solucions tecnològiques com un sistema automatitzat de detecció mitjançant visió per computador i sensors òptics que identifiquen aquest insecte en temps real. A partir d’aquí, es desenvolupen algoritmes per tal que identifiqui els diferents grups de vespes i freni l’expansió de les depredadores.
Els sistemes es posaran a prova a diferents apiaris de l’estat espanyol gràcies a la col·laboració dels mateixos apicultors. La idea és que els investigadors desenvolupin una aplicació mòbil per tal que els treballadors puguin fer un seguiment de les espècies i contribuir a localitzar i registrar on s’estan desenvolupant. A més a més, es contempla instal·lar estructures físiques davant dels ruscs per dificultar l’entrada de les vespes invasores, ja que aquestes no només maten les abelles, sinó que debiliten les colònies.
Una altra de les solucions amb les quals treballa la UdG i la UIB és extraure i seqüenciar l’ADN de les vespes, que pot ajudar a determinar les relacions genètiques entre les diferents poblacions i mostrar l’estat de dispersió pel territori. Ara per ara, s’estan adquirint mostres d’altres zones envaïdes d’Europa i es preveu dur a terme campanyes a l’illa de Mallorca, on aquest grup invasor podria tenir un impacte catalogat de fort.
En paral·lel, s’elaborarà un manual de bones pràctiques i gestors públics. Aquesta guia, basada en dades científiques, oferirà informació sobre els mètodes de control més eficaços per gestionar aquestes espècies invasores, que actualment es troben en expansió. Fins ara, la comunitat científica tenia la hipòtesi que entraven per Europa, tot i que també ho fan probablement pel comerç i el transport de mercaderies a escala global.