Professors de la UdG creen una guia sobre l’ús de la IA a les aules
‘Del guix al xip’ proposa diverses aplicacions educatives de la tecnologia, com l’adopció de rols o l’anàlisi bibliogràfica, sense oblidar els perills i febleses que manté
Categories:
Un grup de cinc professors de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona (UdG) ha publicat Del guix al xip: l’ús de la intel·ligència artificial a les aules, una guia en català centrada en els possibles usos, experimentacions i perills de la intel·ligència artificial en el món de l’educació. Publicada en obert sota llicència Creative Commons, és una de les primeres publicacions sobre la temàtica i orientades a docents que es publiquen en català, juntament amb les guies pel professorat elaborades per la Universitat Rovira i Virgili (URV).
Dividida en 15 capítols, la guia comença amb una explicació sobre què és la intel·ligència artificial i les seves diverses variants, per després tractar les múltiples aplicacions que aquesta tecnologia pot tenir en el món de l’educació. Hi ha seccions dedicades a fer preguntes i a la importància de fer una bona indicació (prompt), a la possibilitat que la IA adopti diferents rols o a la seva utilitat per les anàlisis bibliogràfiques i quantitatives. A més, cada episodi clou amb un exercici que es pot posar en pràctica a classe, adaptant-lo a la matèria i el nivell corresponents. “No és un llibre tecnològic, sinó pedagògic”, puntualitza el professor i coautor del llibre Konstantina Zerva. Malgrat que l’obra neix de l’àmbit universitari, els autors consideren que pot ser aplicada a centres de secundària i batxillerat.
A banda de les aplicacions eminentment pràctiques, Del guix al xip també dedica diversos apartats als perills i debilitats de la IA. Un dels capítols està dedicat a les anomenades al·lucinacions, on s’explica què són, per què succeeixen i com es poden intentar evitar, a més de remarcar la importància de verificar els resultats. També s’aborden els biaixos racials, de gènere i ocupacionals presents en els models generatius, amb diversos exercicis per explorar aquesta problemàtica a l’aula, i es debat sobre els debats ètics al voltant de la intel·ligència artificial a través d’un viatge pel tracte que ha tingut la tecnologia al cinema.
La guia ha estat escrita pels professors José Antonio Donaire, Mònica Puntí, Konstantina Zerva, Raquel Camprubí i Núria Galí i ja es troba disponible en PDF. Ara per ara, només s’ha publicat la versió en català, però en el futur es traduirà l’obra al castellà i a l’anglès.