Alphabet i Apple, sota la lupa de la Comissió Europea

Brussel·les acusa la matriu de Google de pràctiques monopolístiques i força la creadora de l’iPhone a garantir la interoperabilitat del sistema iOS

Categories:

RedaccióACN

Apple es veu obligada a aplicar una sèrie de mesures d'interoperabilitat, mentre que les faltes de Google poden suposar una multa de fins al 10% de la facturació anual d'Alphabet
Apple es veu obligada a aplicar una sèrie de mesures d'interoperabilitat, mentre que les faltes de Google poden suposar una multa de fins al 10% de la facturació anual d'Alphabet | Comissió Europea

Pocs dies després del primer aniversari de l’entrada en vigor de la Llei de Mercats Digitals (DMA), la Comissió Europea (CE) ha començat a assenyalar les grans empreses tecnològiques, catalogades de guardians d’accés, que incompleixen la normativa que vetlla per la justa competència en el sector de l’economia digital. Les dues primeres multinacionals afectades han estat Alphabet, matriu de Google, i Apple, dues de les companyies que Brussel·les va començar a investigar a finals de març de 2024, juntament amb Meta i Amazon.

En el cas d’Alphabet, l’executiu europeu acusa l’empresa de dues faltes. Per una banda, els resultats preliminars de la investigació conclouen que la companyia dona un tracte prioritari als seus productes per davant de serveis “similars” de terceres empreses a l’hora de fer consultes al cercador, especialment en àmbits com les compres, les reserves d’hotels, el transport o els resultats financers i esportius. “Alphabet dona als seus propis serveis un tracte més destacat que a altres, mostrant-los en la part superior dels resultats del cercador de Google o en espais dedicats, amb formats visuals i mecanismes de filtratge millorats”, assenyala el comunicat de la CE. L’entitat reconeix que Google va aplicar una sèrie de canvis per adaptar-se a la normativa, però considera que són insuficients.

L’altre àmbit on es considera que Alphabet incompleix la DMA se centra en la impossibilitat dels desenvolupadors d’aplicacions de poder distribuir els seus productes de manera gratuïta als clients. La normativa explicita que aquest col·lectiu ha de poder “informar gratuïtament” als clients de “les possibilitats alternatives més barates, dirigir-los a aquestes ofertes i permetre’ls fer compres”. “Si bé Alphabet pot cobrar una comissió per facilitar l’adquisició inicial d’un nou client per part d’un desenvolupador d’aplicacions a través de Google Play, les comissions cobrades per Alphabet van més enllà del que és justificat”, avisa Brussel·les, que indica que la matriu de Google cobra una taxa “elevada” durant un període de temps “indegudament llarg per cada compra de béns i serveis digitals”. En cas de confirmar-se les conclusions preliminars, la CE pot imposar una multa de fins al 10% de la facturació anual de l’empresa, la qual té ara l’oportunitat de presentar al·legacions per defensar-se.

Pel que fa a Apple, l’incompliment de la DMA se centra en la no la interoperabilitat del sistema iOS amb els dispositius d’altres empreses de tecnologia. En el seu cas, la CE no amenaça l’empresa amb una sanció econòmica per la falta, sinó que l’obliga a imposar una sèrie de mesures per obrir el seu ecosistema amb dispositius com rellotges intel·ligents, televisions o auriculars. En el text, l’executiu recorda Apple que els canvis que li reclama són “jurídicament vinculants” d’acord amb la normativa i avisa a la companyia que està “obligada a aplicar les mesures especificades”.

El primer paquet d’actuacions de Brussel·les es basen a millorar les notificacions entre dispositius com l’iPhone i l’iPad amb altres dispositius de terceres empreses, fer transferències de dades més ràpides a través de la plataforma AirPlay o que l’emparellament d’aquests sigui més senzill. “Com a resultat, els dispositius connectats de totes les marques funcionaran millor en els iPhones”, diu l’executiu comunitari en un comunicat. En un segon grup de mesures, la Comissió Europea obliga Apple a millorar la transparència i eficàcia del procés que la companyia nord-americana va idear per aquelles empreses tecnològiques interessades a obtenir interoperabilitat amb les funcions de l’iPhone i l’iPad.