Google enllesteix els canvis a Android per l’entrada en vigor de la llei de Mercats Digitals

La companyia permetrà als desenvolupadors externs redirigir els usuaris a enllaços externs i redirigirà el trànsit de les cerques cap a agregadors temàtics

Categories:

Redacció

La llei de Mercats Digitals afecta els sis grans 'guardians d'accés' tecnològics: Alphabet (Goolge), Meta (Facebook, Instagram), ByteDance (TikTok), Apple, Microsoft i Amazon
La llei de Mercats Digitals afecta els sis grans 'guardians d'accés' tecnològics: Alphabet (Goolge), Meta (Facebook, Instagram), ByteDance (TikTok), Apple, Microsoft i Amazon | Hebi B. / Pixabay

Aquest dijous 7 de març entra plenament en vigor la llei de Mercats Digitals (DMA per les sigles en anglès) a la Unió Europea, la normativa que força a les grans multinacionals tecnològiques a implementar grans canvis de funcionament si volen continuar operant al continent. La legislació afecta els sis “guardians d’accés” que ha identificat la UE, entre els quals es troba Alphabet, l’empresa matriu de Google. La companyia ja va anunciar a mitjan gener alguns dels canvis que aplicaria, fonamentalment relacionats amb la vinculació de serveis, i ara ha acabat de definir la resta de moviments per adaptar-se a la llei.

A diferència d’Apple, que fins ara disposava d’un ecosistema molt més tancat, els sistemes Android sempre han tingut un grau una mica més gran d’obertura que el seu principal competidor, fet que ha facilitat la transició exigida per la DMA. Aquest fet es veu clar en l’àmbit de les aplicacions i botigues d’aplicacions de tercers: la companyia ja permetia que els usuaris instal·lessin apps i marketplaces a través d’internet, més enllà de la Play Store, de manera que només s’han hagut d’aplicar alguns canvis a Android 14 perquè el seu funcionament i actualització sigui millor.

A escala d’usuaris (tant individuals com corporatius), Google destaca tres canvis principals. En l’àmbit de la cerca, la companyia ha creat una sèrie d’agregadors temàtics de resultats que condueixen més fàcilment cap a portals especialitzats. Així, per exemple, si busquem vols, llocs de feina o llocs per visitar al cercador, a sota de la barra de cerca, on normalment podem clicar ‘Imatges’, ‘Notícies’ o ‘Vídeos’, ens apareixerà un nou botó fent referència a aquests webs concrets. Per altra banda, els dispositius Android facilitaran més l’elecció dels motors de cerca i navegadors d’internet predefinits, deixant a l’usuari escollir tant en el moment de configuració d’un nou aparell com a través de la configuració. Finalment, la corporació ha tornat a mencionar els nous permisos que demanarà als usuaris cada vegada que Google necessiti o proposi vincular els seus serveis (YouTube, Maps, Shopping, els anuncis…) a altres aplicacions.

Pel que fa als desenvolupadors, el principal canvi anunciat és que, a partir d’ara, podran redirigir els usuaris a webs externes des de les seves aplicacions sense restriccions, fins i tot per oferir-los ofertes que sortirien més barates que gestionant-les a través de la passarel·la de pagament de Google. De fet, la facturació de les compres dins de l’aplicació també ha experimentat modificacions, i ara els creadors d’aplicacions tindran tres opcions: fer servir el sistema de pagament nadiu de la Play Store; cedir als usuaris l’elecció entre pagar a través de Google o a través del sistema propi de l’app; o bé simplement oferir-los el sistema propi i eliminar Google de l’equació.

Funcionament diferent a Europa

Com ja va fer Apple en el seu comunicat, Google ha alertat que els canvis aplicats poden tenir efectes negatius en els usuaris europeus, com ara que els canvis en la cerca provoquin “més trànsit cap a grans intermediaris i agregadors, i menys cap a subministradors directes com hotels, aerolínies i restaurants”. També avisen que algunes solucions desenvolupades a escala mundial, com “proporcionar recomanacions entre productes diferents”, no funcionaran de la mateixa manera que a la resta de països, ateses les condicions de la DMA.

Etiquetes