Les tecnologies immersives despunten en un sector audiovisual que ja representa el 3% del PIB català

La indústria assoleix un creixement econòmic del 14% durant el 2024, amb més de 4,100 empreses i gairebé 42.000 treballadors

Categories:

Redacció

La realitat virtual i augmentada, els motors de renderitzat en temps real i les eines de creació de mons i actius digitals són les tecnologies més emprades pel sector audiovisual
La realitat virtual i augmentada, els motors de renderitzat en temps real i les eines de creació de mons i actius digitals són les tecnologies més emprades pel sector audiovisual | Melyna Valle (Unsplash)

El sector audiovisual català està d’enhorabona. A només una setmana de l’inici de la Integrated Systems Europe (ISE) a Fira de Barcelona, la indústria s’ha ajuntat per celebrar les bones xifres registrades durant el 2024. I és que, d’acord amb un informe elaborat per l’agència per la competitivitat de l’empresa (ACCIÓ) de la Generalitat en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, el sector ha augmentat un 14% el volum de negoci durant el darrer any, un creixement que li ha permès assolir els 8.636 milions d’euros de facturació, xifra que equival al 3% del PIB català. Un sector que, en paraules del secretari d’Empresa i Treball del Govern i conseller delegat d’ACCIÓ Jaume Baró Torres, és “altament estratègic i prioritari” i en què la tecnologia juga un paper clau.

D’entre les diverses innovacions amb què treballa la indústria audiovisual, les tecnologies immersives són les que han guanyat un paper més protagonista en els darrers anys. Un 93% de les companyies del sector fa ús de la realitat virtual o la realitat augmentada, dues tècniques especialment esteses dins del camp de la producció virtual. Els motors de renderitzat en temps real (85%) i les eines de creació de mons i actius digitals (75%) també tenen una presència important dins de la indústria, seguits per altres tècniques com la captura de moviments, els efectes visuals en càmera o l’edició de producció virtual. “A Catalunya som molt potents en tecnologia i talent audiovisual”, ha confirmat el president del Clúster Audiovisual de Catalunya Miquel Rutllant, tot destacant nous formats com “les experiències immersives o els videojocs”. Unes tecnologies per les quals espera que el Catalunya Media City esdevingui un projecte clau: “Ha de ser la infraestructura que aculli platós d’última generació i centres de dades que permetin treballar el volum de dades que l’audiovisual necessita”.

Un sector madur que no oblida les ‘start-ups’

El creixement del sector no es limita únicament a la facturació: l’ecosistema ha crescut un 4% en nombre d’empreses i ja en comptabilitza 4.161, que en conjunt donen feina a 41.866 persones, un 13% més que el 2023. L’informe assenyala que la indústria es troba en un punt de maduresa, amb un 62% d’empreses que ja superen els 10 anys de vida i que acumulen el 81% dels treballadors. Això no és un obstacle per al creixement d’empreses emergents, que s’han duplicat en el darrer lustre i ja en són 335.

La raó que explica aquests creixements es troba, segons l’informe, en l’arribada de l’ISE a Barcelona. Abans de la primera edició en terres catalanes, la facturació del sector va créixer un 12,9% entre 2017 i 2019. Després d’una caiguda important el 2020 vinculada a la pandèmia, entre 2021, primer any de l’ISE a Barcelona, i 2023, el creixement va disparar-se fins al 30,3%, al qual cal sumar el 14% del 2024. El nombre d’empreses també s’ha disparat, amb un increment del 15,3% entre 2021 i 2024. “Barcelona ens oferia un espai suficient per créixer, amb l’accessibilitat i ecosistema necessaris per seguir-ho fent en el present i en el futur”, ha assegurat el director general de l’ISE, Mike Blackman.

Per subsectors, les empreses de difusió de marca (dedicades a la publicitat i la comunicació) són les més abundants i representen un 50% del total, tot i que només un 35,7% de la facturació i un 32,9% dels treballadors. En segona posició se situen les companyies de desenvolupament i producció audiovisual, amb un 43,5% del total i més de la meitat de la facturació i del nombre d’empleats. Aquest grup se subdivideix entre productores (de cinema, televisió, videojocs i experiències immersives), que són les més nombroses; postproductores i empreses dedicades a serveis de producció, com el lloguer, el broadcast, els sistemes integrats, la tecnologia audiovisual o els platós i parcs audiovisuals. Finalment, les empreses de distribució per canal són les més minoritàries, amb un 6,4% del total, i inclouen aquelles entitats especialitzades en distribució i exhibició, ràdio, pòdcasts i televisió.