El 20% dels adolescents espanyols dedica més de dues hores diàries a TikTok

Les noies tendeixen a consumir la xarxa de vídeos curts de manera més intensiva que els nois, entre els quals també s’observen diferències en els continguts visionats

Categories:

Redacció

L'autopercepció que tenen els adolescents sobre la capacitat d'establir límits de consum d'aplicacions decreix a mesura que augmenten les hores diàries dedicades a TikTok
L'autopercepció que tenen els adolescents sobre la capacitat d'establir límits de consum d'aplicacions decreix a mesura que augmenten les hores diàries dedicades a TikTok | Swello (Unsplash)

Més de la meitat dels adolescents espanyols passa més d’una hora al dia a TikTok, dels quals el 20,2% hi dedica dues hores o més. Així ho acredita un estudi elaborat per investigadores de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per detectar els hàbits de consum dels joves de l’estat a la plataforma xinesa, una recerca que ha detectat diferències de gènere tant en el volum com en el tipus de contingut que visionen.

La investigació, elaborada a partir d’una enquesta a 1.043 joves d’entre 12 i 18 anys d’arreu de l’estat espanyol, assenyala que les noies tendeixen a passar més temps a TikTok que els nois: el percentatge de noies que dediquen més de dues hores a la xarxa social és del 24,4%, mentre que el dels nois decau fins al 15,5%. Aquestes diferències també s’observen en el tipus de continguts que consumeixen: tot i que la comèdia i la música es troben en les tres primeres posicions en tots dos gèneres, elles consumeixen més vídeos sobre moda, bellesa i ball o playback, i ells són més proclius a continguts sobre videojocs, esports professionals o notícies vinculades a influenciadors i estrímers.

Un altre aspecte que subratllen les autores de la recerca és el fet que la capacitat d’establir límits en el consum d’aplicacions dels joves decau en aquells que passen més temps a TikTok. Les persones que només dediquen entre 11 i 30 minuts a la xarxa social de vídeos s’autopuntua amb un 3,47 sobre 5 en aquesta capacitat, valor que cau al 3,33 entre els qui hi passen entre mitja hora i una hora i al 2,93 entre els que hi passen més de dues hores. Malgrat tot, aquests nivells de consum no afecten la percepció que els adolescents tenen del seu benestar digital, amb qüestions com la resiliència emocional davant dels continguts vistos (3,31) o la capacitat de generar connexions socials i comunitat (3,64).

Després d’analitzar els resultats, les investigadores consideren que les mesures actuals de protecció digital dels joves són insuficients, i que aquestes no es poden limitar al control parental de l’aplicació o a la desconnexió digital. De fet, el sistema de verificació d’edat és una de les raons per les quals la Comissió Europea investiga TikTok, sota la sospita que l’empresa xinesa no compleix la Llei de Serveis Digitals en l’àmbit de la protecció de menors. Entre les accions recomanades, l’estudi descarta les mesures restrictives indiscriminades per la seva baixa efectivitat, i aposta per fomentar un “nivell de consum moderat de les xarxes socials” adequat als interessos i necessitats dels joves. Paral·lelament, les autores també proposen fer auditories regulars dels algoritmes de recomanació de les xarxes socialsd per evitar els seus potencials efectes addictius.