Europa tomba l’intent de TikTok de saltar-se la Llei de Mercats Digitals

La xarxa social xinesa està obligada a complir amb les normes per als guardians d’accés, les plataformes amb el risc d’exercir una posició dominant al mercat

Categories:

Redacció

TikTok no se'n lliura i continua sent un guàrdià d'accés a Europa
TikTok no se'n lliura i continua sent un guàrdià d'accés a Europa | Cottonbro Studio (Pexels)

El Tribunal General de la Unió Europea ha desestimat el recurs presentat per TikTok contra la decisió de la Comissió Europea de classificar-lo com a guardià d’accés. Aquestes figures tenen regulades l’activitat de les plataformes digitals des de l’aplicació de la Llei de Mercats Digital (DMA), com Meta, Google o Amazon, per evitar que executin una posició dominant i amb condicions injustes per a empreses de mida més petites i per als usuaris.

Bytedance, companyia propietària de la xarxa social, argumentava en el seu escrit la Xina és el principal país en termes de valor de mercat i que la UE té un “reduït volum de negoci”, per sota dels 7.500 euros a l’any que marca la llei comunitària per a aquestes plataformes. La multinacional xinesa també esgrimia en el recurs que no té una “posició consolidada” al mercat europeu, fent referència a les propostes en forma de vídeo que competeixen directament amb TikTok. D’aquesta manera, l’empresa ha intentat esgrimir una falta d’influència real sobre els usuaris europeus i el mercat interior.

Les justificacions no han estat prou sòlides per al tribunal europeu, qui ha considerat que TikTok és “una porta d’accés important perquè els usuaris professionals arribin als usuaris finals, i Bytedance té una posició arrelada i duradora”. En el mateix comunicat, l’organisme ha recalcat que el valor de mercat s’ha de considerar a escala mundial, perquè intervé directament en la capacitat de la xarxa social de monetitzar l’activitat dels usuaris; i ha remarcat que sí que compleix el requisit de “posició consolidada” que esmenta la normativa europea, utilitzant com a argument la ràpida capacitat de penetració al mercat des de la seva arribada el 2018. “Va assolir, en poc temps, la meitat de la mida, en terme de nombre d’usuaris a la Unió, de Facebook i Instagram”, assenyalen. Segons les dades que presenten, 134 milions de persones utilitzen TikTok cada mes a Europa.

Les bases de la DMA

La Llei de Mercats Digitals imposa l’obligació de comptar amb el consentiment explícit dels usuaris per rastrejar la seva activitat en línia i la recopilació de dades personals amb finalitats publicitàries, una part molt important del negoci de grans corporacions com Google.

Les companyies tampoc podran prioritzar els seus productes en els seus motors de cerca i amagar els d'altres grups empresarials, ni es podran transferir informació dels usuaris entre les diferents xarxes socials que formin part del mateix grup, com pot ser el cas de Meta amb Facebook i WhatsApp.

Etiquetes