TikTok manté connectats als menors d’edat més d’una hora i mitja al dia
El 2023, els nens espanyols van invertir 40 minuts diaris de mitjana a YouTube i només 6 a plataformes en línia educatives fora de l’aula, segons un estudi
Categories:
L’espai de lleure digital preferit pels menors d’edat, a hores d’ara, és TikTok. Els nens i adolescents espanyols hi passen 94 minuts de mitjana cada dia, una mica per sota de les gairebé dues hores que s’hi estan els francesos, australians, britànics o estatunidencs, segons es desprèn de l’informe anual sobre usos d’internet a les famílies que duu a terme l’aplicació multiplataforma de seguretat en línia Qustodio. Les dades del 2023 demostren com el consum de pantalles fora de les aules arriba a les quatre hores diàries i, pel que fa a les xarxes socials, que només Instagram (71 minuts) s’acosta una mica a l’entusiasme que desperta TikTok. De la resta, Facebook ocupa el tercer lloc amb 23 minuts de dedicació, mentre X, BeReal i Pinterest no passen dels 11.
L’estudi ha analitzat 400.000 famílies de cinc països, amb fills d’entre 4 i 18 anys, i ha estudiat el perfil digital concret de 950 pares i mares. Dels resultats, destaca que una gran majoria de progenitors (87%) parla habitualment amb els menors dels seus hàbits i comportaments en línia, gairebé la meitat comença a usar eines de control parental als dispositius quan els nens tenen entre 7 i 12 anys i un terç prefereix que els dispositius es facin servir només a les zones comunes de la llar. A més, el 81% afirma haver-los retirat els mòbils o tauletes a manera de càstig.

En l’àmbit de les aplicacions per a comunicar-se, els menors espanyols les han usat un 12,5% menys que l’any anterior i són els que menys temps hi inverteixen (39 minuts diaris) en comparació a la resta de nacionalitats estudiades. WhatsApp segueix sent la més popular (27 minuts), seguida de Snapchat (23), Discord (17), Microsoft Teams (9) i Skype (8). Els videojocs també han experimentat una lleugera caiguda a escala global (de 38 a 35 minuts diaris), però entre els que en són afeccionats, l’estona als comandaments és molt superior, amb Roblox com l’autèntic títol rei. A Espanya, un de cada tres nens juga a aquest títol, amb una mitjana de 109 minuts al dia.

Les plataformes de streaming, a l’alça; les educatives, a la baixa
L’ús de l’streaming d’entreteniment entre els menors ha patit l’últim any un ascens notable, passant de 45 a 57 minuts diaris, una tendència que es replica a Espanya, però amb xifres més modestes: de mitja hora s’ha incrementat a gairebé 40 minuts. YouTube és la plataforma favorita pel 71% dels menors, per davant de Netflix, Disney Plus i Amazon. Twitch segueix guanyant adeptes i temps de visualització (22 minuts), però encara es manté a la cua d’aquest rànquing.
L’aneguet lleig són les plataformes educatives en línia, amb només 6 minuts de mitjana entre tots els enquestats, amb un descens del 14% en un any. Les més utilitzades són, en aquest ordre, Smartick, Kahoot!, Duolingo i Photomath.