El SAGA acollirà la primera final lliga universitària d’esports electrònics
El torneig té per objectiu promoure la innovació, el benestar, la igualtat i la sostenibilitat
Categories:
El saló dels videojocs SAGA disputarà la final de la primera lliga universitària d’esports electrònics organitzada per la Universitat de Barcelona. La competició, anomenada Alma Mater, és un torneig de League of Legends entre facultats de la UB es proposa promoure la innovació i el benestar en l’àmbit dels eSports i divulgar-hi valors com la igualtat i la sostenibilitat.
En col·laboració amb OMASHU, una empresa nascuda de la incubadora d’empreses de la UB, l’organització del torneig analitzarà amb intel·ligència artificial i en temps real les mètriques de rendiment dels jugadors per optimitzar les estratègies durant les partides. A més, amb dades biomètriques es monitoraran en directe els nivells d’estrès i fatiga per conèixer les combinacions òptimes de descans i estratègies i prevenir l’esgotament dels participants. El torneig, que demana als participants assumir un manual de bones pràctiques i fer una formació d’equips mixtos, pretén servir com a trampolí per a la llengua catalana en l’àmbit dels jocs en línia.
Alma Mater pretén servir com a trampolí per a la llengua catalana en l’àmbit dels jocs en línia
En el marc de SAGA, el divendres 29 de novembre es disputarà la final a quatre, que enfrontarà el primer equip contra el quart, i el segon contra el tercer, i la gran final, que inclourà tres partides entre el millor equip de les dues partides anteriors. La col·laboració entre UB Alma Mater i el saló enriquirà la jornada de divendres, dedicada sobretot als estudiants, amb tallers i sessions informatives perquè descobreixin possibilitats formatives i sortides laborals. Per als estudiants dels centres formatius, com a novetat, també s’organitzarà una Game Jam, un concurs de creació de jocs in situ.
Tercer any del saló
Pel que fa a la resta de la programació, el saló tornarà a apostar pels grans atractius de les edicions anteriors en un espai de gairebé 7.000 metres quadrats amb la presència d'empreses desenvolupadores, que mostraran les últimes novetats del món dels videojocs en català, a més de centres formatius, associacions de jugadors i clubs d'esports electrònics. També mantindrà l'espai de la LAN Party perquè fins a 200 persones puguin jugar durant 56 hores seguides a desenes de videojocs, i programarà competicions de primer nivell en un gran escenari de 14 metres amb els millors equips en català de la competició LlOP de League of Legends. A més, repartirà per tota la Farga desenes de punts de joc per descobrir videojocs actuals i retro, acollirà xerrades i formacions, i permetrà sentir diversos pòdcasts en directe.
Amb la idea que tothom pugui anar-hi a jugar, el saló oferirà més de 100 punts de joc i durà per lemes Hem nascut per jugar i #TothomÉsGamer. Si divendres és el dia sobretot dels estudiants, dissabte estarà dedicat sobretot a la celebració del talent creatiu i inclourà el lliurament dels Premis SAGA als millors videojocs en català (que ja tenen les inscripcions obertes) i diumenge servirà per veure el final de les competicions i serà un dia, i això és una novetat d’aquesta edició, de moltes activitats per al públic familiar. Els Premis SAGA, per cert, que tot just van obrir les inscripcions fa un mes, ja sumen pràcticament tantes inscripcions com en l’edició passada, en la qual s’han presentat 23 propostes.
El sector dels videojocs suma més de 4.600 treballadors i una facturació de 700 milions d’euros
Més videojocs catalans
En el marc de la roda de premsa, el secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Vila, que dona suport a SAGA, ha ressaltat que el Departament de Cultura convoca des de l’any passat (2023) una línia de subvencions específica per fer créixer la presència de la llengua catalana en l’àmbit dels videojocs. També ha posat èmfasi en la importància de donar a conèixer els videojocs disponibles en català i, en aquest sentit, ha destacat la VDJOC, base de dades de videojocs en català, que actualment conté més de 200 videojocs disponibles en català.
El responsable de Política Lingüística també ha donat les últimes dades del sector dels videojocs a Catalunya. Com recull el Llibre Blanc de la indústria catalana del videojoc 2023, publicat la setmana passada amb dades del 2022, el sector continua creixent, suma més de 4.600 treballadors (un 8,7% més que el 2021) i ha duplicat la facturació des del 2016 fins a arribar a una facturació de 700 milions d’euros l’any. Catalunya genera el 52% del negoci a tot l’Estat i concentra la meitat dels treballadors.
Els videojocs creats a Catalunya que ofereixen el català ha crescut 11 punts, fins al 64%
Vila ha destacat que la feina compartida entre la indústria i el Departament de Cultura “ens fa ser optimistes de cara a un futur on esperem incorporar jocs AAA en llengua catalana, fet que seria un gran revulsiu pel català.” Pel que fa als videojocs creats a Catalunya, han crescut els que ofereixen l’opció de jugar-hi en català: del 53% l’any anterior al 64%.
Per a Plataforma per la Llengua, l’existència de SAGA i el fet que la llengua catalana sigui un requisit per a participar-hi, incentiven que les empreses dels territoris de parla catalana incloguin la llengua pròpia del territori als videojocs. A SAGA, les empreses també han pogut veure que hi ha competicions en català amb potencial, que es fan retransmissions de partides en la nostra llengua i que hi ha creadors de contingut i una comunitat de videojugadors disposats a donar-hi suport i a ser-ne activistes. L’esdeveniment ha contribuït, en definitiva, a enfortir l’ecosistema i a captar nous actors demostrant-los que la llengua catalana és un valor afegit per introduir-se al mercat catalanoparlant.