La Generalitat publica una guia d’orientacions per incorporar la IA a les escoles

El document identifica els principals riscos de la tecnologia i dona consells pràctics i exemples d’ús a l’aula

Categories:

Redacció

La guia menciona com els alumnes poden fer servir ChatGPT per demanar-li millores a un text que han escrit
La guia menciona com els alumnes poden fer servir ChatGPT per demanar-li millores a un text que han escrit | Ryutaro Tsukata (Pexels)

 El departament d’Educació de la Generalitat ha publicat una guia amb recomanacions i alertes sobre quin tracte cal donar a les aplicacions d’intel·ligència artificial en el món de l’ensenyament. El document parteix de múltiples fonts, com la Declaració de Barcelona, el Consens de Beijing sobre IA i educació o estudis de la Comissió Europea i la UNESCO, dels quals n’extreu tres idees clau: cal incorporar la tecnologia de manera crítica, educar en els seus bons usos i aprofitar-ne les oportunitats. “Amb la intel·ligència artificial som a temps de ser proactius i fer que la IA sigui motor de la millora educativa”, ha declarat la consellera d’Educació, Anna Simó, durant la presentació del treball, deixant ben clar que “passi el que passi, l’educació sempre necessitarà el docent”. El text es pot trobar en la nova pàgina web que s’ha obert sobre el projecte, que també inclou un llistat actualitzat d’eines i bibliografia sobre el tema.

La guia es divideix en funció dels públics de l’àmbit educatiu als quals la intel·ligència artificial pot ser d’utilitat. El principal d’ells és l’alumnat, al qual es recomana que no faci servir aquestes eines abans dels 13 anys (generalment, està prohibit), i que si ho fa abans dels 18, sigui amb autorització familiar. En primer lloc, el document convida els mestres a fer que els estudiants coneguin el funcionament d’aquesta tecnologia, no des d’un vessant necessàriament tècnic, sinó sobre les limitacions que té i com pot afectar a àmbits com el dret a la intimitat, la protecció de dades personals i a la protecció intel·lectual. A continuació, cita el procés mental que cal fer abans de decidir introduir aplicacions concretes: primer, determinar què ha d’aprendre l’alumnat i, després, valorar si la tecnologia pot ajudar o no. La motivació o l’establiment de relacions són alguns dels beneficis positius que pot aportar, però si es considera que no provoca cap efecte positiu, serà millor no emprar-la.

Quant als usos concrets que se li pot donar, la guia considera que pot ser una eina útil per personalitzar l’aprenentatge, generar continguts de manera creativa o ajudar-se a través d’assistents. “L’alumne pot escriure un text, introduir-lo a ChatGPT i demanar-li que proposi millores de manera argumentada”, exemplifica. Per inspirar-se amb usos concrets de la IA en el món de l’educació, el document cita recursos com LearningML, Teachable Machine, Procomún o AI for oceans.

Un suport per als professors

Pel que fa al professorat, la guia recomana que els professionals es formin per poder fer un bon ús de la IA, especialment la generativa, i alerta que, ara per ara, no existeix cap detector fiable de productes creats per aquesta classe d’aplicacions. Quant a l’aplicació en la seva feina, el document presenta eines com Magic School, la qual fa servir models generatius per fer tasques habituals en el dia a dia dels docents, com crear rúbriques o preguntes tipus test. “Això permet obtenir uns primers esborranys que els docents poden modificar o completar”, comenta. Per contra, els autors consideren que la tecnologia encara no està prou preparada per ser aplicada en l’aprenentatge adaptatiu de l’alumnat, però que és un àmbit que pot millorar en el futur.

Finalment, l’informe acaba identificant els principals límits i desafiaments que afronten aquestes eines. Per una banda, menciona tot allò que té relació amb la privacitat i la protecció de dades: com les intel·ligències artificials capten grans quantitats de dades que poden ser usades per perfilar persones i com se n’haurien de protegir els alumnes. El text també fa referència als biaixos que sovint experimenten aquests programaris, fruit dels mateixos biaixos de les dades amb què són entrenats, així com la confiança excessiva amb què a vegades les IA afirmen les coses. En tots dos casos, la guia subratlla la importància de preparar els estudiants per saber verificar la fiabilitat dels resultats. Per últim, també es parla sobre la falta d’autonomia que pot provocar el fet de rebre sempre indicacions, així com de la bretxa digital que pot provocar que aquestes eines es tornin de pagament.